Francouzský snímek 120 Beats Per Minute. Cannes 2017. | foto: Cannes

RECENZE: 120 BPM. S láskou jdeme bojovat proti AIDS o lidský život

•   6:00
Právě začínající Festival francouzského filmu je poslední zastávkou snímku 120 BPM před jeho vstupem do běžné české distribuce. Snímek Robina Campilla získal na festivalu v Cannes Velkou cenu poroty a Francie jej vyslala do bojů o Oscara. V Česku zvítězil na přehlídce Be2Can.

Název filmu odkazuje k rychle tepajícímu srdci a též k rytmu beatů devadesátých let, kdy se snímek odehrává. Jeho hrdiny jsou vesměs mladí aktivisté z francouzského hnutí Act Up, kteří se snaží zastavit postup epidemie AIDS. Jsou přesvědčeni, že Mitterrandova administrativa v tomto směru dělá trestuhodně málo, ať už jde o osvětu, nebo o péči o nakažené. Velká část aktivistů je HIV pozitivní, a jejich boj je pro ně tudíž i bojem o vlastní život – také proto se rozhořčeně pouštějí do křížku s farmaceutickými firmami, které podle nich záměrně zdržují vývoj léku a zatajují výsledky studií.

Jubilejní ročník Festivalu francouzského filmu připomene třeba Jeana-Luca Godarda

Aktivisté neváhají třeba vniknout do sídla takové firmy a „vybombardovat“ interiéry balonky s umělou krví. Jejich akce jsou občas za hranou toho, co někteří členové Act Up sami považují za vhodné či vkusné. Tak či onak se jim ztěžka, ale přece daří prolamovat nezájem médií a veřejnosti o problematiku AIDS a s ní související problémy sexuálních a sociálních menšin.

„V hnutí Act Up nemocní prožívali svou nemoc, ale zároveň ji představovali veřejnosti. Všichni účastníci akcí Act Up věděli, že někdy prostě museli svůj hněv zveličit. V průběhu akce se však tento hněv stal skutečným,“ říká režisér Robin Campillo, který se počátkem devadesátých let sám stal aktivním členem hnutí.

FESTIVAL FRANCOUZSKÉHO FILMU

■ Dvacátý ročník přehlídky začal ve středu v pražském kině Lucerna projekcí filmu Obávaný o velikánovi francouzské kinematografie Jeanu-Lucu Godardovi. Kromě Prahy se festival koná také v Brně, Ostravě, Českých Budějovicích a Hradci Králové. Během přehlídky bude uvedeno celkem 57 filmů během 168 projekcí.

■ Jubilejní ročník se ponese mimo jiné v duchu oslavy francouzské kinematografie. K jejím počátkům se vrátí projekcí dokumentárního snímku Bratři Lumierové. Festival uvede v předpremiérách několik novinek z festivalu v Cannes, vedle 120 BMP a Obávaného také životopisné snímky Gauguin a Rodin či poslední film Michaela Hanekeho Happy End s Isabelle Huppertovou a Jeanem-Louisem Trintignantem v hlavních rolích.

Uvnitř společenství se postupně štěpí názory a táhnout za jeden provaz je čím dál těžší. Zároveň se ale projevuje síla solidarity a rodí se i nové vztahy, které vyvracejí povrchní soudy o nestálosti homosexuálů. Nově příchozí člen hnutí Nathan, kterému se nákaza vyhnula, se seznamuje s Seanem, jehož prognóza je naopak neblahá. Pouto mezi nimi ukončí až smrt, která na sebe bohužel nedá dlouho čekat. Postup Seanovy nemoci ovlivňuje i jeho postoj k aktivitám Act Up: „Když se nemoc stane příliš vážnou, Sean už není schopen hrát. Najednou se toto představení zdá pohoršující. Nemoc ho přinutí vrátit se do samoty, kterou mu skupina pomohla překonat,“ vysvětluje režisér.

Francouzský snímek 120 Beats Per Minute. Cannes 2017.

Podobně jako třeba slavní Andělé v Americe nabízí snímek 120 BPM působivou studii lidské komunity, která se na přelomu 80. a 90. let ocitla v extrémním ohrožení a musela se utkávat s výzvami, které většinová společnost dlouho odmítala byť jen vnímat. Mládí a touha po nespoutanosti se prolíná se společenskou zodpovědností a snahou změnit svět: v Campillově snímku nechybí paralela s událostmi revolučního roku 1848. Členové Act Up jsou zobrazeni jako pokračovatelé francouzské tradice radikálního boje proti establishmentu (s taktéž tradičním cílem, aby se o ně establishment lépe postaral). Nepřehlédnutelnou součástí jejich úsilí je vášeň pro schůzování: pokud ji divák nesdílí, může se mu film v těchto pasážích jevit poněkud zdlouhavým.

To však nic nemění na tom, že je Campillův film cenný jako osobní svědectví o jedné epoše i jako nadčasová studie lidských vztahů a hodnot tváří v tvář fatální hrozbě.

120 BPM

Scénář, režie a střih: Robin Campillo