V inscenaci se má střetávat svět „černých“ a „bílých“. Kontrastně je koncipována již scéna Antonína Šilara. Jeviště odděluje plexisklová stěna, která vyčleňuje dvě území – „přírodní“ se zeleným trávníkem a „civilizované“ se stříbrným baletizolem. Obě poloviny mají taky své hudebníky, jejich rozdílná vystoupení se příjemně prolínají (kompaktní směr určil především frontman skupiny Walk Choc Ice Jan Křížek).
V anotaci se píše o „kulturních nárazech“. Na začátku vběhnou na plochu všichni účinkující v různobarevných elastických overalech, které jim zakrývají také hlavy, tzv. morphsuitech – nepoznáte tedy, jaká je barva jejich kůže. Můžete z jejich projevů hádat, zda jsou běloši, nebo černoši. Pak si je svléknou a vy samozřejmě vidíte, že váš odhad nebyl bezchybný. Pokud se ovšem necháte nalákat a této hry se zúčastníte. Diváci totiž musí přijmout, že ony nárazy jsou zobrazovány přímočaře. Av některých případech až klišovitě. Například ve scéně, v níž Rwanďané předvádějí své akrobatické umění – živelný tanec, perfektní přemety – a zpoza stěny je pozoruje bílý muž, který se krmí hamburgerem (který nejspíš koupil v jednom stánku přímo na Letní Letné) a pije z plastového kelímku. Když zůstane na scéně sám, pokusí se je napodobit. Nejde mu to. Akorát si při své klauniádě narazí kostrč.
RECENZE: Divadlo Continuo dokazuje, že v kruhu se nikam dojít nedá![]() |
Působivější je scéna, ve které Naim Ashhab (český reprezentant ve skoku na trampolíně) předvádí bravurní akrobacii. Diváci jsou nadšeni, ale pozorují ho také lidé ze zeleného trávníku a komentují jeho výkon pokřiky „nuda!“. Nechává se vyhecovat a předvádí stále víc, ale pořád se do bouřlivého potlesku ozývá „nudááá!“. Začne tedy improvizovat, už nepředvádí pouze technicky dokonalé skoky a salta, ale přidává do toho taky mírně komické prvky. Konečně se dočká uznání od všech. Kdybych to měla popsat v patosu představení – konečně to předvedl se srdíčkem. Dokonce se v tuto chvíli oba světy propojí a on bere malého rwandského akrobata, jenž se mezitím vyšplhal na jeho trampolínu, do náručí a předvede s ním salto.
Šaty pohřbené v trávníku
Proporčnost vyprávění trochu narušuje fakt, že rwandská strana dostala možnost povyprávět své osudy. Samozřejmě to může být dáno tím, že v Evropě si žijeme nepoměrné lépe než v mnoha částech Afriky, ale pak to není ani tak inscenace o nárazech a je lepší ji považovat za svébytnou poctu Rwanďanům. Přesto je třeba příběh o mrtvé matce moc hezky metaforicky zobrazen a konec, kdy jsou její šaty pohřbeny do trávníku a zůstanou tam celou dobu jako memento, je opravdu čistě dojemný.
Projekt Hit, Tell the Difference je v některých momentech zbytečně přepjatý a zdůrazňuje to, co by mohlo zůstat pouze naznačeno. Jednoduše – nemusely by z něj tolik čouhat nevyslovené věty, že se máme od Afričanů co učit. Máme, to ani největší cynik nechce zpochybnit. A vitalita souboru Future Vision Acrobat je opravdu obdivuhodná.
Cirk La Putyka: Hit, Tell the Difference Režie: Rostislav Novák ml. Scénografie: Antonín Šilar Letní Letná, premiéra 17. 8. |