130 let
Saša potřebuje pauzu. Jenovéfa Boková ve filmu Bohdana Karáska.

Saša potřebuje pauzu. Jenovéfa Boková ve filmu Bohdana Karáska. | foto: Marienbad Film

RECENZE: Krize středního věku v mladém věku. Film Karel, já a ty rozhodně není o ničem

Kultura
  •   12:00
PRAHA - Patrně to není komedie v tom smyslu, jak si ji většina lidí představí, ale rozhodně je snímek Karel, já a ty upřímnější, věrohodnější a sdělnější než skoro všechny filmy, které v Česku v tomto žánru vznikají. Také mnohem levnější: Státní fond kinematografie jej podpořil částkou 330 tisíc korun a to bylo vše.

Přitom je to dílo po filmařské stránce zcela profesionálně odvedené, a pokud se naše očekávání budou odvíjet od termínu „bytový film“, jejž si autor Bohdan Karásek (* 1978) pro svou tvorbu vytvořil, můžeme být mile překvapeni i jeho výpravností.

RECENZE: Nebraňte se osvícení, nekraďte páru. Doktor Spánek je King, ale slabý

Těžiště ultra nízkonákladového snímku přirozeně leží v dialozích („dialogy jsou nejlevnější akcí,“ říká Karásek): Karel, já a ty vypráví o třicátnících, kteří učinili určující životní rozhodnutí dříve, než na ně byli zralí. Teď se vyrovnávají s jejich důsledky a potřebují si o tom s někým povídat. Ústřední hrdinkou je právnička Saša (Jenovéfa Boková), která dočasně opouští svého manžela a po fiasku s bydlením u kamarádky se stěhuje ke svému známému Dušanovi (toho si zahrál sám režisér pod uměleckým jménem Miroslav Faderholz). Společně a také každý zvlášť s dalšími postavami pak rozebírají záludnosti partnerských vztahů nebo nutnost korigovat svá životní očekávání a řeší to, co Dušan pojmenuje „krize středního věku v mladém věku“.

Docela dobře si lze představit, že jsme ty rozpravy křehkých mužů a rozčarovaných žen nevyslechli v kině, ale v přilehlém baru, kam chodí artové publikum zažívat své dojmy. Tak jsou ty výměny názorů a zkušeností inteligentní a vědoucné a zároveň naivní, sebestředné a poněkud rozvleklé. Rozhodně se ale nedá říci, že by byly o ničem.

KAREL, JÁ A TY

Režie, scénář, střih: Bohdan Karásek

Hudba: Miroslav Faderholz

Premiéra 14. 11.

Autor: Marcel Kabát