Jak pojmenovat výstavu, kde je vedle sebe ve vší vážnosti vystavena dva tisíce let stará mumie rejska v malovaném sarkofágu, busta Julia Caesara ze 17. století a divadelní kostým Hedy Gablerové ze 70. let? Jednoduše: Mumifikovaný rejsek v rakvi a další poklady.
Těmi poklady se myslí víc než čtyři sta předmětů – od vycpaných zvířat, zbraní, šperků, soch, brnění a obrazů přes hudební nástroje či vzácné tisky až po nejrůznější přírodniny a amulety, které za dva roky svého bádání ve vídeňských muzejních sbírkách a depozitářích nashromáždil americký filmař Wes Anderson se svou partnerkou Juman Maloufovou. Mnohé z nich jsou vystaveny vůbec poprvé.
Při výběru měl volnou ruku, řídil se pouze citem, fantazií a vlohy pro objevování kuriozit všeho druhu. Ty mu pak vídeňské Uměleckohistorické muzeum slíbilo vystavit ve svých mramorem obložených sálech.
ROK 2019. Výstava stíhá výstavu. Proč sedět doma, když české galerie lákají na plný program? |
Středobodem výsledku – starosvětské expozice ve stylu komedie Grandhotel Budapešť – se stala miniaturní ozdobená rakvička, v níž spočívají ostatky mumifikovaného rejska ze čtvrtého století před naším letopočtem pocházející z egyptských vykopávek. Tu ve stejném sále doplňuje soška fénixe ze slonoviny z 16. století, dřevěný leopard z Kamerunu, figurka krokodýla z Papuy – Nové Guineje, dva želví krunýře a tři pštrosí vejce.
Že Anderson s Maloufovou dokážou kombinovat všechno se vším, dosvědčuje i další sál, kde vedle sebe visí římské portréty mladého muže a ženy z prvního a druhého století po Kristu, maorský kyj z 18. století, soška zobrazující únos Sabinek od neznámého nizozemského mistra nebo podobizna císaře Ferdinanda I. z roku 1540.
Nic z toho nedává smysl, ale jak se člověk do této bizarní sbírky noří hlouběji a hlouběji, vyjevuje se mu nekonečná Andersonova představivost, puntičkářství a smysl pro detail, které už dříve využil ve svých snímcích od Takové zvláštní rodinky po Psí ostrov.
„Wesovi s Juman jsme jednoho dne nabídli, aby podle svého roztřídili sbírkové předměty našeho muzea,“ vysvětluje kurátor Uměleckohistorického muzea Jasper Sharp. „Dostali k dispozici egyptské mumie, řecké a římské starožitnosti, mistrovské malby, císařské poklady, korunovační klenoty, etnografické sbírky, kočáry, sáňky, kostýmy i předměty z Divadelního muzea a zámku Ambras v Innsbrucku,“ dodává.
To, že známý režisér se svou přítelkyní pojme expozici po svém, bylo jasné od samého začátku. Ale jak se píše v katalogu – Andersonova sbírka kuriozit tak ukazuje na „velkolepou hloubku, historii i bohatství“ sbírek vídeňských muzeí.
Mumifikovaný rejsek v rakvi a další poklady (Spitzmaus Mummy in a Coffin and other Treasures) Kurátoři: Wes Anderson a Juman Maloufová Umělecko-historické muzeum Vídeň, do 28. dubna |