Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

RECENZE: Na Chesilské pláži. Spořádaná romance podle Iana McEwana

6:00
CHESILSKÁ PLÁŽ - Křehkou knihu o příliš mladé lásce Na Chesilské pláži sám autor Ian McEwan pomohl přeměnit v pohlednou filmovou romanci se skvělými herci.

Křehká a krásná Florence (Saoirse Ronanová). Snímek Na Chesilské pláži (2018). Režie: Režie: Dominik Cooke. foto: AČFK

Ne každý filmový debut renomovaného britského divadelního režiséra dopadne jako Americká krása. Ale ani pečlivě, citlivě, elegantně vyprávěná romance, která svým důrazem na schopné obsazení a krásný retro vizuál nedělá své předloze ostudu, není úplně málo.

Zadaptovat novelu Ian McEwana Na Chesilské pláži, která se ohlíží za naivitou, nezkušeností a chybami mládí, si za svou celovečerní filmovou prvotinu zvolil padesátník Dominic Cooke. Bývalý úspěšný ředitel londýnského divadla Royal Court se i českému publiku už představil díky druhé řadě shakespearovského televizního cyklu V kruhu koruny a dvěma přenosy NT Live, moderní Shakespearovou Komedií omylů před šesti lety a loni Sondheimovým muzikálem Follies. Ten nejlépe ukázal jeho schopnosti střídat časové roviny a mísit nostalgii s hořkostí.

Jsou zamilovaní, ale už se nad nimi stahují temná mračna. Snímek Na Chesilské...
Florence (Saoirse Ronanová) je výborná houslistka. Snímek Na Chesilské pláži...

Na Chesilské pláži se víceméně drží klasického britského žánru spořádaných, výstavních kostýmních dramat. Což odpovídá faktu, že příběh jednoho páru se odehrává v roce 1962, pro většinu stále ještě době svazující nevinnosti, kdy ještě ani Beatles nebyli slavní. Dvaadvacetiletí čerství absolventi univerzity, houslistka Florence a historik Edward, se milují celou svou duší, o tělesném milování toho ale ani jeden moc neví. A se svou výchovou o něm ani neumí mluvit. Jádro jejich neporozumění leží v tom, co ani jeden nedokáže tomu druhé sdělit – jeho přílišná touha a její přílišný strach.

Rozkouskovaná svatební noc

RECENZE: Hovory s TGM. Masaryk nechce být tatíček

V jejich vyjádření ovšem selhává i film, jenž si od svatební noci odskakuje ve flashbacích k rodinným historiím a epizodám z jejich vztahu a hledá mezi minulostí a přítomností různě přesvědčivá spojení. Snímek totiž nejspíš s ohledem na diváckou přístupnost tlumí klíčové sexuální projevy. A ani tak skvělí herci, jaké Cooke našel v Saoirse Ronanové a Billym Howlem, nedokážou modernímu publiku z mnohem liberálnějších poměrů přetlumočit veškeré pohnutky svých postav tak dobře, jako to umí kniha.

Na Chesilské pláži proto funguje lépe jako vizuální doplněk novely, která nyní vhodně vychází znovu s filmovou obálkou. Stručný, soustředěný příběh se na plátno dostal skoro celý a filmová verze nefrustruje pocitem, že bylo příliš mnoho vynecháno a že děj překotně klopýtá. Mozartův kvintet v ní zní ve vší nádheře a na tváře i talent Ronanové a objevu snímku Howleho se dá dívat dokola, stejně jako na nostalgickou kameru Seana Bobbitta. Na druhou stranu, ústřední konflikt zůstává zahalen počestností a ke konci snímek zradí svou delikátnost a místo závěru něžně svírajícího lítostí zaútočí na city napřímo jako červená knihovna.

Dětské trauma Florence

Vinu na všech změnách má i sám McEwan, který si své dílo přepsal do scénáře sám, poprvé od roku 1992, kdy ještě pro Johna Schlesingera zadaptoval Nevinného. Pro čtenáře má tím film přidanou hodnotu, jako verze, v níž autor odhaluje například své plány pro osud Florence a o matoucí kousek zvýrazní dětské trauma hlavní hrdinky, které by mohlo stát za jejím odporem k sexu. Edward naopak z filmu vychází jako větší loser. Aspoň že i tady vše končí kroky na titulní oblázkové pláži v Dorsetu.

Chesilská pláž je totiž klíčová. Právě tam se řeknou a neřeknou slova, která pak už nelze vzít zpět nebo doplnit. Příběh Edwarda a Florence nevypráví (jen) o nutnosti sexuální výchovy nebo tlaku konvencí a očekávání. Jako jiný, dramatičtější a sofistikovanější McEwanův román Pokání, nominovaný na prestižní Bookerovu cenu, i tento, jež mu stejnou nominaci vynesl v roce 2007, vypráví o jedné obyčejné osudové chybě, jejích příčinách, důsledcích a nemožnosti ji napravit.

Cooke není tak uvolněný režisér libující si v bujnosti a kamerových ekvilibristikách jako Joe Wright, jenž v Pokání vytvořil svůj mistrovský kus (a objevil v něm Saoirse Ronanovou). I on ovšem prokazuje cit pro filmový materiál a především cit pro herce, jakkoliv jeho novinka nejen oproti Pokání působí nenápadně.

Na Chesilské pláži

Británie, 2017, 110 minut

Režie: Dominik Cooke