Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

RECENZE: Z horníka programátorem. Krásnou vizi Nové šichty je dobré sledovat s humorem

5:00
JIHLAVA - Může se bezmála padesátník pomocí několikaměsíčního kurzu rekvalifikovat z horníka na programátora? Odpověď dává film Nová šichta, kterým odstartoval letošní jihlavský festival dokumentárních filmů.

Dvě podoby Tomáše Hisema. Propuštěný horník z dolu Paskov se dokázal rekvalifikovat a najít uplatnění v informačních technologiích. foto: ARTCAM

Snímek Nová šichta navazuje na ještě studentský film svého autora Jindřicha Andrše Poslední šichta Tomáše Hisema, který byl před třemi lety také s úspěchem promítán v Jihlavě. Jmenovaný horník Tomáš Hisem tehdy pro film sám natočil záběry na své poslední směně v končícím dole Paskov.

Navazující dokument (jehož natáčením nicméně spolupráce začala) sleduje protagonistu na cestě za novým povoláním. Jako jeden z několika horníků se rozhodl využít nabídku speciálního programu při Vysoké škole báňské a absolvovat programátorský kurz. „Tomáš mě zaujal hned na prvním kurzu programování svou hornickou přímočarostí a charismatem,“ uvádí o hrdinovi svých filmů Jindřich Andrš. „Ještě než někteří horníci nastoupili na rekvalifikaci, měli možnost si na kratší úvodní lekci vyzkoušet, jestli by je svět IT vůbec lákal. V rámci této hodiny si měli udělat jednoduchou webovou stránku sami o sobě s dotazníkem. Jedna z otázek byla: ,Jaký máte vztah k počítačům?‘ Měl jsem možnost si projít všechny odpovědi – a jedna z nich mě opravdu překvapila. Zněla: ,Asi dobrý, pokud tedy může člověk navázat vztah se strojem.‘ Horníka, který tohle napsal, musím poznat, řekl jsem si.“

Díky tomu mají možnost poznat Tomáš Hisema poměrně zevrubně také diváci. Sledují jeho několikaletou cestu od rozhodnutí, které se leckomu může zdát furiantské, přes zdolávání samotného kurzu až po následné hledání práce. Hlavní otázka snímku je totiž nasnadě: bude o bezmála padesátiletého rekvalifikovaného horníka za klávesnicí počítače nějaká firma doopravdy stát? Ukazuje se, že právě to je největší zádrhel podobných programů, které pak mohou snadno vypadat jako pouhá efektní bublina. Je-li na pracovním trhu zástup mladých absolventů specializovaných škol, proč angažovat muže ve středním věku, který ještě před nedávnem fáral? Proti fatalismu takového uvažování ovšem stojí protagonistova takřka nezdolná vůle a možná i trocha mediální podpory, jíž se mu dostává (nejen tímto filmem).

Nová šichta je vnímavý, velmi osobně pojatý sociální dokument, který představuje prekérní situaci konkrétního člověka, jeho úsilí, nadšení i skepsi, vítězství i kompromisy. Jeho příběh zároveň účinně zrcadlí nastavení současné společnosti, její nároky a ochotu pomáhat při jejich naplňování.

Portrét člověka budoucnosti

Efektní premisa, že sledujeme přerod horníka v programátora, je samozřejmě pravdivá, ale přece jen si zaslouží upřesnění. Mimo jiné se během jednoho z pracovních pohovorů dozvídáme, že své základy angličtiny se Tomáš naučil na gymnáziu; přece jen příběh někdejšího gymnazisty, který se chystá po letech „čisté hlavy“ v hornickém povolání navázat na své předchozí studium, je o něco prozaičtější, než kdyby šlo o úzce profesně vychovaného absolventa učebního oboru. Nic to však nemění na širší výpovědi filmu, jež je nadmíru aktuální. Měnící se trh práce bude nepochybně ve stále větší míře vyžadovat rekvalifikace do úplně odlišných oborů, zatím však podobná věc rozhodně není samozřejmostí – ani na osobní, ani na společenské rovině.

Nová šichta bez přehánění představuje portrét člověka budoucnosti, donuceného opustit dosavadní jistoty – bez záruky, že to zvládne, že o to někdo bude stát a že mu případný úspěch přinese štěstí. Takovou krásnou vizi je dobré sledovat s humorem – a ani ten naštěstí Nové šichtě nechybí.

NOVÁ ŠICHTA

Režie: Jindřich Andrš

Dostupné online na MFDF Jihlava