Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Restaurátoři opravili Alšovy a Ženíškovy lunety v Národním

Kultura

  7:00
PRAHA - Po půl roce skončila první etapa restaurování lunet Mikoláše Alše a Františka Ženíška v historické budově Národního divadla. Cílem restaurování maleb, které byly hodně poškozené při požáru divadla v roce 1881, bylo kromě oprav také odstranění dřívějších přemaleb.

Konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová, Václav Pelouch, mecenáška ND Dadja Altenburgová-Kohlová a vedoucí restaurátor Tomáš Záhoř foto: ČTK

Důležité při současném restaurování je to, že lunety a nástropní malba byly poprvé v historii zrestaurovány jednotným přístupem, uvedl Tomáš Záhoř, který práce vedl.

O práci restaurátorů se nyní mohou přesvědčit i návštěvníci divadla ve foyeru na prvním balkoně. Pověřený ředitel ND Václav Pelouch připomněl, že divadlo mělo v plánu restaurování lunet už celých deset let. "Marně jsme se ale snažili získat prostředky od ministerstva kultury," řekl. Náročné a nezbytné opravy součásti českého kulturního dědictví svým půlmilionovým darem umožnila mecenáška a podnikatelka Dadja Altenburgová Kohlová.

Táborsko, Žalov i Úpadek umění

Restaurátoři zahájili první etapu prací opravami lunet Táborsko, Otava, Žalov, Stráž na pomezí, Vypravování a části nástropního obrazu triptychu Umění od Františka Ženíška - Úpadek umění. Malby byly poškozeny už záhy po jejich zhotovení během požáru divadla, poškodila je voda při hašení požáru.

Malby jsou z velké části prováděné olejem, který vodu málo propouští, uvedl Záhoř. Průzkum lunet v hlavním foyeru Národního divadla začal v roce 2007. Tehdy se zjistilo, že malby byly v minulosti rozsáhle opravovány, podle Záhoře někdy až nadměrně. "Věděli jsme, že to bude náročná práce," řekl. Ukazoval fotografie z doby před restaurováním a po něm a také například to, že některé malby jsou poškozené statickou trhlinou, která prochází celým foyerem. "Je stabilní, nehýbe se, ale nelze ji vrátit do roviny," řekl k opravám trhliny v malbě. Restaurátoři upevňovali šupiny originální vrstvy malby, povrch očistili, sejmuli starším nevhodné retuše a přemalby.

Dadja Altenburgová Kohlová je předsedkyní Mecenášského klubu ND a divadlu již dříve věnovala peníze například na opravu Hynaisovy opony. Přispívá také na vznik některých inscenací.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...