Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Rigoletto v neoprénu, Popelka v kontejneru... Operní panorama Heleny Havlíkové

Kultura

  12:00
Jak dopadlo nastudování Verdiho Rigoletta v Moravskoslezském divadle Olomouc, Rossiniho Popelky v Národním a Weberova Čarostřelce v Plzni?

Rigoletto v Moravskoslezském divadle Olomouc: Ondřej Koplík a Dana Šťastná. foto: Jan Procházka

Moravské divadlo Olomouc vsadilo na diváckou jistotu a do repertoáru zařadilo nové nastudování Rigoletta Giuseppe Verdiho. Po úspěšném neobratném Oněginovi a nedotaženém Falstaffovi zde dostala znovu příležitost slovenská režisérka Andrea Hlinková se svou výtvarnicí Miriam Struhárovou (stejně jako u Falstaffa), která Rigoletta režírovala loni v březnu v Ústí nad Labem.

Rigoletto v Moravskoslezském divadle Olomouc: Vladislav Zápražný (Rigoletto) a Olga Jelínková (Gilda, Rigolettova dcera).

Rigoletto rozhodně není námětem jednoduchá opera – tento šašek ochotně přisluhuje mocným a je otázka, nakolik může vzbuzovat lítost, že se mu nepodařilo svou vlastní dceru Gildu ochránit před zvráceností okolního světa. Tyto souvislosti s generacemi rodičů, kteří vlastně dobrovolně kolaborovali s vládnoucími režimy, a snažili se své ratolesti před drsnou realitou za hradbou soukromí ochránit, bylo možné z inscenace dovodit tak, že hrbáč Rigoletto v pojetí inscenátorek nemá hrb - jeho deformita není fyzická, ale je skryta v duši.

Rigoletto utopený v neoprénu

Jinak ale nastudování mladé režisérky Andrey Hlinkové působilo herecky jako obstarožní – v toporných neoprenových kostýmech ve střihu inspirovaných spíše španělskou než italskou renesancí ani nešlo nad rámec jednotvárného máchání rukama víc dělat – lhostejno zda se takto chová Vévoda, Rigoletto nebo Sparafucile. „Vrcholem“ akcí bylo neustálé vylézání na křeslo. A snaha o moderní výtvarné řešení, ve kterém byl prostor jeviště rozčleněný sadou krychlí, byla spíše medvědí službou. V takto stísněném prostoru se nadčasový příběh šaška v neohrabaných neoprenových kostýmech „utopil“.

Devízou olomoucké premiéry bylo skvělé obsazení rolí Gildy, Vévody i Sparafucila. Olga Jelínková obsáhne jak v odlehčených koloraturách dívčí nevinnost, tak dramatické scény, ve kterých Gilda obětuje své lásce život. Tenorista Ondřej Koplík má pro Vévodu suverénní výšky a kantilénu. A Jiří Přibyl pro Sparafucila ony temně zlověstné hloubky nájemného vraha. Jenže – hlavní postavou této opery přece jen zůstává Rigoletto. Při vší úctě a velkém obdivu k Vladislavu Zápražnému, který třicet let patří k zásadním oporám olomouckého souboru pro první barytonový obor, dnes je jeho Rigoletto spíše vzpomínkou na jeho dřívější excelentní výkony. Podporu měl ovšem v orchestru pod spolehlivým vedením Petra Šumníka.

Moravské divadlo má novou inscenaci, která se jistě přitáhne zájem publika. Pamětihodnou se ale nestane.

Giuseppe Verdi: Rigoletto

Hudební nastudování Petr Šumník, režie Andrea Hlinková, scéna a kostýmy Miriam Struhárová. Moravské divadlo Olomouc, premiéra 22. ledna 2016

Hodnocení 70%

Popelka v kontejneru

Popelkou Gioachina Rossiniho rozšířila naše první scéna dosud monopolní mozartovský repertoár ve Stavovském divadle. Italské belcanto se sem určitě hodí. Jenže musel by to být skutečně tento skvostný (a náročný) operní styl s jemnou oscilací mezi komickým a lyrickým – a ne těžkopádné hudební burácení ve změti prvoplánové legrace.

Dorothea Spilger (Tisbe), Lena Belkina (Angelina) a Yukiko Šrejmová Kinjo (Clorinda)

Přenesení příběhu Popelky do současnosti, v tomto případě do velkoměsta s kontejnerovým sídlištěm, kde žije se svými dcerami i zchudlý baron Don Magnifico, a rezidencí nad městem pro prince, není žádný objev A první premiéra postavená na průměrných hostujících sólistech ukázala naši první scénu jako provincii, kterou v belcantu trumfne svým triptychem Donizettiho tudorovských oper nejen Ostrava, ale Nápojem lásky i Opava.

Kompletní recenze vyjde v tištěných Lidových novinách.

Gioachino Rossini: Popelka

Hudební nastudování Jan Kučera, režie Enikő Eszenyi, scéna Kentaur, kostýmy Bianca Imelda Jeremias. Opera Národního divadla ve Stavovském divadle, 1. premiéra 21. ledna 2016

Hodnocení první premiéry: 40 %

Plzeňský Čarostřelec v šedi

Strašidelná báchorka o očarovaných loveckých kulích, melodie, ze kterých mnohé zlidověly Zdálo by se, že se na romantické opeře Carla Marii von Webera Čarostřelec se nedá mnoho pokazit. Dá.

Vedení plzeňského divadla udělalo několik zásadních chyb. Opera se hraje v originální němčině – dlouhé neseškrtané mluvené dialogy plzeňští sólisté nezvládají ani s nápovědou, která byla slyšet až do zadních řad. Čarostřelec se hraje v Novém divadle - přes všechny moderní metody propočtů a ujišťování architektů o skvělé akustice, hudba zněla „jako pod dekou“, nebarevně, bez alikvótů, bez dozvuku, suše, mdle – přitom hudební nastudování vedl zkušený Norbert Baxa. A z premiérového pěveckého obsazení se v těchto podmínkách prosadil vlastně jen David Nykl jako Kašpar, který se zaprodal ďábelskému černému myslivci.

Čarostřelec, Divadlo J. K. Tyla Plzeň. Jan Hnyk (Kašpar)

Třebaže byla režie svěřena renomovanému Dominikovi Neunerovi, jehož Otello a Salome byly u nás v 90. letech inscenace, jimiž Státní opera vykročila na cestu za evropským moderním hudebním divadlem, Čarostřelec zůstal uzavřený v šedi - jeviště i invence. Plzeňské divadelní vedení čeká těžký úkol najít pro Nové divadlo odpovídající operní repertoár.

Carl Maria von Weber: Čarostřelec

Hudební nastudování Norbert Baxa, režie a scéna Dominik Neuner, kostýmy Josef Jelínek. Divadlo J. K. Tyla, Nová scéna, premiéra 23. ledna 2016 19:00 h.

Hodnocení: 60 %

Vivat Domingo – i na ČT Art

Česká televize oslavila 75. narozeniny Plácida Dominga, který neuvěřitelných 55 let patří ke světové pěvecké špičce, v našich podmínkách nebývale a úctyhodně. Zaslouží poděkování, že v celém průběhu minulého týdne s jubilantovými narozeninami (21. ledna 1941) zařadila do programu svého kanálu Arte nahrávky s Domingovým mistrovstvím nejen pěveckým, ale i hereckým. Mohli jsme si tak připomenout legendární filmové verze oper Madame Butterfly z roku 1974 v inscenaci Jeana-Pierra Ponnella s dirigentem Herbertem von Karajanem, Sedláka kavalíra a Komedianty z roku 1982 v režii Franca Zefirelliho, Carmen natočenou v roce 1984 autentických exteriérech až po záznam inscenace Trubadúra z berlínské Státní opery, ve které se Domingo už přeorientoval na barytonový obor jako hrabě Luna. ČT Art takovým projektem vskutku opravňuje smysl svého veřejnoprávní poslání.

Inspirace na dny příští

Questa o quella? – Maria Agresta, Angel Joy Blue a Petr Nekoranec. PKF Prague Philharmonia, dirigent Francesco Ciampa.
Smetanova síň Obecního domu v Praze, úterý 26. ledna 2016 19:30 h.

Wolfgang Amadeus Mozart: Velká mše c-moll KV427, Michaela Šrůmová – soprán, Barbora Martínková-Polášková – mezzosoprán, Tetsuya Mochizuki – tenor, Roman Vocel – bas. Český komorní orchestr Praha, dirigent Masahiro Izaki.
Smetanova síň Obecního domu v Praze, středa 27. ledna 2016 19:30 h.

Vojtěch Hřímalý: Zakletý princ. Hudební nastudování Jan Bubák, režie Miloslav Veselý, scéna Pavel Krejčí, kostýmy Lenka Polášková, pohybová spolupráce Sergej Škalikov, sbormistr Martin Veselý. Účinkují: Princ Miroslav, pán na statcích rudopolských - Martin Štolba / Aleš Janiga, Baron Jestřáb z Velenic, jeho maršálek - Alexandr Beň / František Brantalík, Doktor Zimotřas, princův lékař - Pavel Klečka / Peter Paleček, Marta Knejpková.... Sbor a orchestr Jihočeského divadla.
Jihočeské divadlo, premiéra pátek 29. ledna 2016 19:00 h.

Thomas Adès: Powder Her Face. Hudební nastudování Marko Ivanović, režie Tomáš Studený, dramaturgie Patricie Částková, scéna a kostýmy Zuzana Přidalová, videoprojekce Tomáš Hrůza. Účinkují: Vévodkyně - Lucie Hájková j. h. / Hana Škarková j. h., Ředitel hotelu - Josef Škarka j. h. / Adam Leftwitch j. h., Elektrikář - Tomáš Kořínek j. h. / Marek Olbrzymek j. h., Komorná - Marta Reichelová / Martina Masaryková j. h.
Národní divadlo Brno, Reduta, premiéra pátek 29. ledna 19:00 h.

Giacomo Puccini: Turandot. Dirigent Paolo Carignani, režie Franco Zeffirelli. Účinkují Nina Stemme, Anita Hartig, Marco Berti, Alexander Tsymbaljuk.

Přímé přenosy z jeviště Metropolitní opery v New Yorku v kinech. Sobota 30. ledna 2016 18:45 h. Seznam kin na www.metopera.cz

Rigoletto v Moravskoslezském divadle Olomouc: Ondřej Koplík a Dana Šťastná.
Rigoletto v Moravskoslezském divadle Olomouc: Vladislav Zápražný (Rigoletto) a...
Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...