Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Robertson: Možná poslední, ale úžasný

Kultura

  7:00
PRAHA - Poloviční Mohykán a stoprocentní rockový písničkář Robbie Robertson, kdysi lídr kapely The Band, svého času nejtěsněji kooperující s Bobem Dylanem, vydal po třináctileté pauze album How to Become Clairvoyant (Jak se stát jasnovidcem), jímž se vrací ke svým nejhlubším hudebním kořenům.

Po třinácti letech vydal Robbie Robertson, kdysi lídr kapely The Band a blízký souputník Boba Dylana, album o tom, „Jak se stát jasnovidcem“. foto: Reprofoto

Pokud má rocková komunita jakousi šlechtu, za pár dní osmašedesátiletý Kanaďan Robbie Robertson patří nepochybně mezi její nejvyšší vrstvy. Když usoudil, že šestnáct roků intenzivního muzikantského života vyčerpalo The Band po stránkách tvůrčích i lidských, skupinu rozpustil. Ale ve velkém stylu.

Koncertem za přítomnosti filmového štábu přítele Martina Scorseseho, který loučení sestříhal do skvělého polodokumentárního snímku The Last Waltz (1976), na němž se podíleli hostující Neil Young, Joni Mitchellová, Eric Clapton, Van Morrison, Muddy Waters, Dr. John a samozřejmě i Dylan. Se Scorsesem pak spolupracoval na hudebním doprovodu filmů Zuřící býk, Barva peněz, Kasino nebo Gangy v New Yorku (Marty, jak se režisérovi říká, je také s protagonistou vyfotografován objektivem Antona Corbijna v bookletu aktuálního disku).

Pokud Robertson neměl pocit, že má co říct, nikdy nechodil s "kůží na trh". Po debutovém albu (Robbie Robertson, 1987), produkovaném Danielem Lanoisem a s hostujícími členy U2 i Peterem Gabrielem, vydal ještě rovněž brilantní poctu neworleanské muzice Storyville (1991). A pak už jen desky, na nichž dal prostor pokrevním sestrám a bratrům z rezervací (Music for Native Americans, 1994, a Contact from the Underworld of Redboy, 1998).

Ctitelé jedinečně eklektického zvuku The Band, po kterých trvale zůstaly songy jako The Night They Drove Old Dixie Down, Up on Cripple Creek anebo The Weight (v Česku zdomácnělého jako Břímě z repertoáru Marsyas), nebo už sólových skvostů Broken Arrow, Fallen Angel (věnovaného předčasně zemřelému klávesistovi The Band Richardu Manuelovi) nebo podmanivým recitativem protkané písni Somewhere Down the Crazy River zřejmě ani nedoufali, že se doslova legendární kytarista, skladatel i textař ještě znovu přihlásí o slovo.

Ale naštěstí se tak stalo a Robertson, obklopen elitní instrumentální společností, znovu nabral energii ze svých nejhlubších hudebních kořenů.

Indián a Angličané

V létě loňského roku se Robertson objevil - tehdy s evidentní a dnes už zase splasklou nadváhou - objevil na kytarovém festivalu Crossroads dávného kamaráda Erika Claptona a počalo se šuškat o jeho návratu na scénu. Právě Clapton také Robbieho pozval zkusit natočit zatím jen nahozené společné nápady do Londýna. Na místě byli studioví superprofesionálové basista Pino Palladino i bubeník Ian Thomas a nahrávky začínaly dostávat slibný tvar.

A když Robertson uvažoval o klávesových nástrojích, Eric navrhl zavolat svého někdejšího parťáka z kapely Blind Faith, hvězdného Stevieho Winwooda, i filmovou muzikou zoceleného akustického klavíristu Mariuse De Vriese (autora zásadní hudební koláže filmu Moulin Rouge a tady podílníka na závěrečné, skoro vážnohudební orchestrálce Tango for Django).

V definitivních nahrávkách se pak objevují ještě další vyhranění kytaristé Tom Morello z Rage Against the Machine, kvákající v songu Axman, divoký novátor na pedálovou steelku Robert Randolph i Bill Dillon, obvyklý Robertsonův komplic. V dokumentaci se také dočteme, že blíže nespecifikované "přidané textury" přidal do Claptonovy instrumentálky Madame X frontman Nine Inch Nails Trent Reznor.

Kdo si zamiloval obě předchozí Robertsonovy desky, musí být nadšen i z How to Become Clairvoyant, které na ně i po tak dlouhé přestávce plynně navazuje. A ocení Robbieho noblesu, s níž se dělí o výsledek s vybranými hudebními přáteli, rovněž gentlemansky decentními a nestrhávajícími na sebe nadbytečnou pozornost. Přestože jde o tak velká jména.

Rocková šlechta

Robbie Robertson: How to Become Clairvoyant Macrobiotioc Records / Universal, 2011

Autorsky třikrát angažovaný Clapton vysloveně slouží celku a v duetu Fear of Falling přirozeně prostupuje jeho hlas s Robertsonovým, stejně jako kytary obou uměřených mistrů. V takřka hitové When the Night Was Young (věta z Pollackova thrilleru Tři dny Kondora "noc je mladá" u nás bývala kdysi hodně frekventovaná) je sice nenápadný, ale podstatný vokál Angely McCluskeyové. A Robertson se v This Is Where I Get Off vrací k tomu, proč kdysi rozpustil The Band, což mu bubeník a zpěvák Levon Helm ještě pořád neodpustil.

Posluchač asi pochopí, že už to dál prostě nešlo, ale nějaké konkrétní důvody v písňovém textu samozřejmě nenajde. Ovšem věřit všemu, co z přiškrceného Robbieho "nezpěvu" na výtečném, sevřeném a pravověrně rockově-písničkářském albu zní, lze velmi snadno.



Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...