Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Róisín nespí na vavřínech

Kultura

  13:00
PRAHA - Irská zpěvačka Róisín Murphy, kterou proslavil projekt Moloko, představila v Praze svou první sólovou desku Ruby Blue. Avantgardnímu popu, který přivezla, sice chybí průraznost ve stylu hitu Sing It Back, své posluchače ale rozhodně nezklamala.

Roisin Murphy v Praze foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Středeční koncert irské zpěvačky Róisín Murphy přesunuli pořadatelé na poslední chvíli z velkého sálu Lucerny do kinosálu Veletržního paláce v Holešovicích. Fotbalový zápas s Norskem byl důvodem, proč se měnila i hodina vystoupení - osmičlenná kapela přišla na pódium v půl jedenácté večer.

Kabaret u zlámaných beatů
Dvoučlenný projekt Moloko, který Róisín jako zpěvačku proslavil, slavil při předloňské návštěvě Lucerny zasloužený triumf. Moloko bylo při všem svém tahu na bránu hravé a chytlavé, takže i u nás na háček jejich inteligentního popu skočili mladí trendaři i zkušení hudební fajnšmekři. Při letošní návštěvě Prahy přijela Róisín Murphy představit svůj debut, album Ruby Blue vydané v červnu.

Hodnocení LN  * * * *

Róisín Murphy: Ruby Blue Tour

16. 11., Praha, Veletržní palác
pořádala agentura Smart Entertainment

Jak bude znít koncertní provedení desky, kterou nejbližší Rósínin partner, producent Mathew Herbert namíchal z cinkání Róisíniných flakonů s voňavkou a dalších všednodenních propriet, jejichž zvuk použil k výrobě smyček, skřípanců a beatů?

Koncert ukázal to, co bylo zřejmé už z nahrávek - přestože jsou písničky na desce Ruby Blue sestaveny z daleko rafinovanějších zvukových struktur, než tomu bylo u kapely Moloko, Mathewovo zvukové pokusnictví vždy striktně a účinně slouží písničkám. Živé provedení první sólové desky posluchače nijak nešetří - Róisín Murphy je věrná svému předsevzetí nespokojit se s dosaženou metou a na pódium si přivedla osmičlennou sestavu, která předvedla avantgardní pop originálního střihu, jenž fanoušky Moloka nejspíš překvapil.

Fantastický doprovod s tříčlennou dechovou sekcí, invenční a precizní rytmikou a elektronickými kouzly v reálném čase splétal kolem drobné rusovlásky obdivuhodně rozmanité předivo. Jazz, latina, „zlámané“ beaty i brechtovskoweillovský kabaret, při němž se na pódiu procházelo vtělení Marléne Dietrich v černých šatech, s boa a cylindrem. Jen v několika okamžicích bylo z jejího gesta či pohybu zřejmé, že změna časového plánu je poněkud únavná a koncertování na přelomu dne vnukne člověku myšlenky na další štaci.

Róisín Murphy s kapelou přesto nadělila Praze další z koncertních zážitků, který lze řadit třeba k říjnovému vystoupení Michaela Giry s Akron/Family. Bláznivý kolotoč, pestrý jako její převleky a elegantní jako červené večerní šaty, v kterých se s pražským publikem o půlnoci rozloučila.

Autoři: