Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Státní opera uvede premiéru Belliniho Normy za mezinárodní účasti

Kultura

  12:00
Mezinárodní inscenační tým a obsazení českými sólisty spojuje nové nastudování opery Vincenza Belliniho Norma ve Státní opeře Národního divadla. Premiérová představení se uskuteční 2. a 4. října. Titulní roli ztvární Marie Fajtová, v roli Polliona Aleš Briscein, Adalgisou bude Jana Horáková Levicová. Hudebního nastudování se ujal italský dirigent Enrico Dovico, pro nějž je Norma oslavou dvaceti let spolupráce s pražským operním domem.

Titulní roli ztvární Marie Fajtová. foto: Archiv Marie Fajtové

Režisérem inscenace je Tomo Sugao z Japonska, scénografem slovenský výtvarník Boris Kudlička, světelný design připravil Němec Wolfgang Göbbel. Státní opera respektive Nové německé divadlo uvedlo Normu v premiéře pouze jednou, a to v německém překladu v roce 1899, kdy se režie ujal sám první ředitel této scény Angelo Neumann, zaznělo na dnešním setkání s tvůrci.

Tomo Sugao připravil vedle několika inscenací doma například Ravelovu operu Dítě a kouzla v Kolíně nad Rýnem či Robina Hooda německého skladatele Franka Schwemmera v Curychu. „Norma obsahuje množství archetypálních situací. Najdeme tu motiv lásky k nepříteli, upomínající na Romea a Julii, nebo motiv vnitřního konfliktu citů zrazené manželky s city mateřskými. Navíc se zde do působivého celku složitě propojuje mnoho dalších situací, z nichž by se každá mohla stát námětem mistrovského dramatu anebo úspěšného filmu,“ uvedl režisér.

Nejvíce si považuje hudební stránky Belliniho díla. „Hudba umožňující s hlavní hrdinkou prožívat její vnitřní boj, má v sobě velké napětí. Není téměř možné zůstat při poslechu klidný,“ dodal.

Dirigent Enrico Dovico pochválil, že dramaturgie zařadila právě toto dílo. „Je přínosem pro orchestr, sólisty i diváky. Pokud zde máme hudební rozptyl od Mozarta k Straussovi, je toto Belliniho dílo s precizní partiturou obohacením. Sólisté jsou velmi dobrými pěvci, navíc všichni ve svých rolích debutují. Tvrdě na sobě pracují, zkoušení s nimi bylo velmi inspirativní,“ uvedl.

Boris Kudlička se do Státní opery vrací po inscenaci Straussovy Salome loni v říjnu. Mezitím vytvořil scénu pro Čajkovského Jolantu a Bartókův Modrovousův hrad v Metropolitní opeře v New Yorku nebo pro Juliettu Bohuslava Martinů ve frankfurtské opeře. Pro Státní operu koncem sezony připraví scénu ke Straussově Elektře v režii Keitha Warnera.

Belliniho Norma zazní ve Státní opeře po premiérách do konce sezony ještě pětkrát. Za rok bude hostovat v Japonsku.

Autor:

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...