Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Surferka na vlnách chaosu doplula do Prahy

Kultura

  17:00
PRAHA - Katalánská sochařka Margalida Escales vystavuje v Praze své tajemné objekty. V jejích keramických sochách, někdy vysokých téměř dva metry, jindy titěrných kostkách zdobených vpichy, je něco ukrytého. To něco se jmenuje tajemství rovnováhy, jakési tajné symetrie. Kdo sochy spatří, zatouží se jich dotýkat nebo přinejmenším jednu z nich mít v obýváku a moci vnímat neviditelné teplo, jež vyzařují.

Pražská výstava Margalidy Escales foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Katalánská sochařka Margalida Escales (58) přivezla do pražského Institutu Cervantes 26 objektů, které vytvořila za poslední tři roky. Křehká žena s mozolnatýma rukama a "očima jako klidní tygři", jak je popsal básník José Carlos Llop, pochází z Mallorky, kde má také svůj ateliér. "Moje věci vychází z počátečního chaosu, nikdy nemám v hlavě hotový projekt. Pracuju hlavně z tím, co poznávám na svých cestách," říká o vzniku svých skulptur.

Život na windsurfu

Původně začala studovat filozofii na univerzitě v Barceloně, a protože tohle město bylo v sedmdesátých letech považované ze středobod španělského současného umění, avantgarda se nevyhnula ani Margalidě Escales. Stýkala se s mnoha umělci, mimo jiné také s nejslavnějším katalánským výtvarníkem Miquelem Barcelóem, pocházejícím stejně jako ona z Mallorky.

Přesto si k prvním uměleckým zkušenostem přičichla až v roce 1975 v Cambridgi, kde ji kamarádi pozvali do keramického ateliéru. "Věděla jsem, že už nikdy nechci dělat nic jiného," popisuje své životní rozhodnutí.

Margalida Escales

Trvalo jí ale deset let, než pochopila základní finesy řemesla a to, jak bude vyjadřovat své představy o keramických sochách a objektech, jež vycházejí z tradiční keramiky, ale překonávají ji a jdou vlastní cestou. Mezitím si na svá učednická léta, materiál a pronájem ateliéru vydělávala provozováním vlastního obchůdku s keramikou a windsurferské školy. Možná právě její cit pro rovnováhu a přírodní živly z ní udělaly jednu z nejuznávanějších současných sochařek hispánského kulturního okruhu.

Mallorca - Barcelona - Praha

Margalida Escales: Tajné symetrie
Institut Cervantes, Na Rybníčku 6, Praha
Do 4. června 2011
http://praga.cervantes.es

Nejprve se inspirovala tím co ji obklopovalo: tradiční keramikou s modro-bílou glazurou, odkazem arabských obyvatel a také zvláštním druhem bílého, velmi tvrdého, sluncem prohřátého kamene z oblasti Santanyí. Pohrávala si s vnitřní glazurou nádob, již zdobila ornamenty. Amfory ale začala zužovat, takže se z nich stávaly protáhlí tvorové s příliš výraznýma ušima. Učila se také tajemné přidávání černých pigmentů a pustila se do výzkumu žáruvzdorné keramiky, která mnohem více připomíná kámen a je hodně těžká.

"Margalida Escales zosobňuje poslední trendy v keramice, čili řemeslo přeměněné na sochařství. Osobitost jejím dílům dodávají také geometrizující tvary, jež vycházejí ze španělské geometrické tradice," vysvětluje český historik umění Pavel Štěpánek černé homole s bílými kruhy nastavěné před oknem do výstavní síně.

Zemljanka, nebo počítač?

Zrod sochařství v původně keramickém ateliéru ale předcházely cesty do nejrůznějších zemí – zejména na řecké ostrovy, do Indie, severní Afriky či do zbožňovaného New Yorku. Fascinace New Yorkem a jeho protáhlou architekturou a nočními svítícími mrakodrapy se objevuje zejména v bílých nebo černých kostkách propíchaných tisíci dírkami vyplněnými glazurou. Připomínají obydlí prehistorických lidí a zároveň futuristickou vizi architektury nebo primitivní počítač, který chtěl ve 14. století sestrojit zakladatel logiky a katalánské literatury Ramón Llull.

Po Miróovi či Picassovi je Margalida Escales jednou z mála hispánských umělkyň, která se se svou keramikou dostala do světových výstavních síní. V Praze nazvali kurátoři její výstavu Tajné symetrie. Nepravidelné linky jejích soch, vzešlé z chaosu, se do něj jistě navrátí, ale cestou budou kroužit kolem poezie, kamenů a elegance.

Doma na Mallorce mě moc nechápali

Margalida Escales vzpomíná na sběhnutí od filozofie ke keramice a vysvětluje, proč má strach ze střední Afriky.

LN Jak jste se dostala k práci s keramikou? Chtěla jste se jí vždycky věnovat naplno, nebo se jí dokonce živit?
Vůbec ne, původně jsem studovala filozofii, a když jsem přičichla ke keramice, nejdřív jsem se velmi dlouho učila jen samotné řemeslo a jeho techniky. Původně jsem vyráběla užitnou keramiku, nádoby a podobně. Ale byla to spíš záliba, živila jsem se prodejem v malém obchůdku.

LN Kde se "to" ve vás vzalo? Pocházíte z umělecky zaměřené rodiny?
Ne, umění se k té řemeslné a technické práci dostavilo postupně samo. To, co vidíte na výstavě, je zatím moje nejabstraktnější tvorba.

LN Kde jste studovala filozofii?
V Barceloně.

LN A když jste se vrátila zpátky na Mallorcu s tím, že se budete věnovat keramice, co tomu říkali vaši blízcí?
Nechápali mě, nikdy tomu příliš nerozuměli, zpočátku vůbec ne, až později, když jsem začala vystavovat po světě, se to trochu zlepšilo.

LN Vaše keramika působí duchem starých středozemních civilizací a je v ní také hodně afrického. Pracujete s těmito vlivy vědomě?
Plánovitě určitě ne. Ale hodně inspirace čerpám ze svých cest. Ráda cestuji a severní Afriku jsem navštívila mnohokrát. Vím, že mám k tamní kultuře vnitřně blízko, a něco vám řeknu: já se dokonce bojím jet dál, do střední, vnitřní Afriky, protože jsem si jistá, že by mě pohltila a udala by mé práci zcela nový směr.

Autoři:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...