Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Čas je jediný arbitr, říká oceněný filmař a animátor Švankmajer

Kultura

  17:00
KARLOVY VARY - Prestižní cenu Mezinárodní federace filmových archivů (FIAF) převzal dnes na MFF v Karlových Varech režisér, scenárista a výtvarník Jan Švankmajer. Ocenění mu předal prezident této organizace se sídlem v Bruselu Eric Le Roy. Ceremoniál doplnila v Malém sále Thermalu projekce Švankmajerových snímků Možnosti dialogu a Šílení.

Prestižní cenu Mezinárodní federace filmových archivů (FIAF) převzal dnes na MFF v Karlových Varech režisér, scenárista a výtvarník Jan Švankmajer. foto: MAFRA - Dan Materna

"FIAF vznikl v roce 1938, dnes má na 150 členů v sedmasedmdesáti zemích. Od roku 2001 vybírá laureáty této ceny. V případě pana Švankmajera jsme ocenili jeho významný přínos českému filmovému dědictví, originální práci a estetický přístup, ve kterém se zanícením pro surrealistickou absurditu mísí animaci s hereckou akcí," uvedl Eric Le Roy.

Čas je jediný arbitr

Ocenění má podobu krabice na filmový pás a je vyrobeno z ryzího stříbra získaného při vyvolávání filmové suroviny. "Této ceny si velice vážím na rozdíl od řady jiných cen, které jsem dostal. Nejen pro vpravdě alchymistický původ, ale především proto, že archiváři pracují s časem. A čas, jak víme, je jediný relevantní arbitr ve věcech umělecké tvorby," řekl celosvětově uznávaný animátor a představitel českého surrealismu, který 4. září oslaví osmdesátiny.

V minulosti převzali stejné ocenění například Agnes Vardová, Martin Scorsese, Manuel de Oliviera, Ingmar Bergman, Geraldine Chaplinová, Peter Bogdanovich a Liv Ullmannová.

Švankmajer je jedním z nejznámějších českých filmařů, patří mezi uznávané světové animátory a ve své tvorbě vždy kráčel originální cestou. Jeho filmy překypují obrazností, prolíná se v nich sen s realitou a černý humor a agresivita s básnickým viděním světa.

Na karlovarském festivalu převzal v roce 2009 Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.

Už dlouho Jan Švankmajer připravuje filmový projekt s názvem Hmyz, avšak nemůže na něj sehnat peníze. Základem scénáře je jeho povídka využívající některé části z Čapkova díla Ze života hmyzu. Film, který by se měl blížit černé grotesce, má být více hraný než animovaný.

Autor: