Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Třetina Čechů nikdy nebyla na koncertu klasické hudby

Kultura

  14:18
PRAHA - Bezmála 70 procent obyvatel České republiky považuje koncerty klasické hudby za nedílnou součást kulturního povědomí. Do některé z koncertních síní však 34 procent z nich nikdy nezavítalo. Také balet a operu znají dvě třetiny Čechů pouze z televize a vyprávění.

54. ročník Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl skončil 8. července koncertem nazvaným Největší symfonické maličkosti. foto: ČTK

Téměř 70 procent respondentů raději poslouchá rock nebo pop. Vyplývá to z březnového průzkumu agentury STEM/MARK pro Českou filharmonii (ČF) zveřejněného na jejích internetových stránkách.

Nedostatek času?
Nejčastěji se tázaní odvolávali na nedostatek času. Průzkum zahrnul 592 respondentů starších patnácti let. Z nich bylo 305 z Prahy a okolí.

Z výsledků průzkumu vyplývá, že úsloví Co Čech, to muzikant je již minulostí. Zatímco v dětství hrál na hudební nástroj nebo zpíval téměř každý druhý, v dospělosti se hudbě aktivně věnuje jen 17 procent lidí. Zájem přetrvává především o hru na kytaru, klavír a flétnu.

Koncert Berlínských filharmoniků uzavřel 4. června 66. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Orchestr, který patří k nejvyhledávanějším na světě, řídil jeho britský šéfdirigent sir Simon Rattle.

Klasickou hudbu nepovažují za důležitou součást svého života ani lidé žijící v centru kulturního dění v Praze. Na koncert se pravidelně vypraví jen pět procent Pražanů, nahodilých návštěvníků je o 15 procent více.

Polovina oslovených respondentů zanedbává kulturní život z finančních důvodů nebo z vlastní pohodlnosti, více než 80 procent uvádí jako hlavní důvod nedostatek času. Přesto je 70 procent Čechů a ještě o 10 procent více Pražanů přesvědčeno, že návštěvy koncertů vážné hudby patří k základním znakům kulturnosti.

Lidé dají na doporučení známých
Téměř všichni Pražané označují za hlavní zdroj informací v oblasti kulturního dění internet. Druhým významným zdrojem jsou plakáty a billboardy, které oslovily téměř dvě třetiny obyvatel Prahy a okolí. Teprve poté následují televize a rozhlas. Důležitou roli při výběru koncertu mají také informace od přátel a známých, odvolává se na ně zhruba polovina respondentů.

Internet se osvědčil také jako prostředek pro nákup vstupenek. Na specializovaných portálech je nakupuje více než 70 procent dotázaných.

Klasickému předprodeji dává přednost necelá polovina návštěvníků. Jen třetina oslovených lidí si pořizuje vstupenky na poslední chvíli. Utratit za hudbu a koncerty více než 500 korun měsíčně odmítají dvě třetiny Pražanů. Částku vyšší než 1000 korun je ochotno věnovat pouze deset procent respondentů.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...