Aktuální projekt britského umělce Rogera Hiornse, který v Galerii Rudolfinum vystavoval v roce 2015, spočívá v rituálu pohřbení vojenského letounu MiG-21. Hiorns v tomto projektu odkazuje k tradici land artu, ale také k fenoménu revize tradičních rituálů v globalizované společnosti. Příslovečná odvěká touha člověka létat zplodila výkonné stroje, aparáty určené k manifestaci a upevňování moci, podtržení triumfu osvícenství, techniky, pokroku. A tyto aparáty jsou konfrontovány s neméně příslovečnými posledními věcmi člověka. Akt tichého loučení. Němý triumf v dystopické krajině. Lapidární sochařský happening se sociálně-kritickým podtextem.
Roger Hiorns studoval umění na Goldsmiths, University of London, v roce 2009 byl finalistou britské Turner Prize. Účastnil se Bienále v Benátkách v roce 2013, výstavoval v institucích jako jsou Tate Modern v Londýně, MoMA Contemporary Art Center v Long Island City, NY, Armand Hammer Museum of Art na UCLA v Los Angeles a Walker Art Center v Minneapolis. Roger Hiorns vystavoval samostatně v IKON Gallery v Biminghamu (2016), v Galerii Rudolfinum v Praze (2015), v Kunsthalle Wien
RECENZE: Krištof Kintera se na své výstavě představuje jako pseudovědec provokatér |
Pohřbívání letadla je doprovodný projekt galerie Rudolfinum, která od svého otevření v roce 1994 právě organizuje kulatou stou výstavu. Tou je přehlídka děl Krištofa Kintery nazvaný Nervous Trees.
Roger Hiorns: Pohřeb letadla / The retrospective view of the pathway, (pathways), ongoing project Dolní Břežany Kurátor: David Korecký |