130 let

Umělecká instalace Zákon cesty ukazuje, že nesme schopní se do uprchlíků vcítit. | foto: Dan Materna, MAFRA

Uprchlíci jako pouhá těla. Aj Wej-Wej představuje působivou instalaci

Kultura
  •   12:17
PRAHA - Uprchlíky vnímané západním světem jako nelidskou hmotu bez vlastní identity, jména a životního příběhu ukazuje nejnovější dílo známého čínského umělce Aj Wej-weje. Vytvořil je speciálně pro Národní galerii v Praze (NG), kde se účastnil posledních dnů jeho instalace a dnes ho představuje veřejnosti.

Instalace se jmenuje Zákon cesty a sestává z naddimenzovaného nafukovacího člunu a panáků bez tváře symbolizujících dnešní migranty, kteří hledají náročnou cestou po moři nový život a štěstí. Aj Wej-wej kritizuje západní politiky za jejich odmítavý postoj k uprchlíkům.

Dílo je o to působivější, že se celá situace zrcadlí v obrovské skleněné kouli. Může tak nastiňovat, že západní civilizace sleduje osobní a rodinné tragédie uprchlíků jen z odrazu - převážně z médií. Byť se tak děje téměř v přímém přenosu, jednotlivci ani celé země a jejich reprezentace nejsou vesměs schopni se do situace migrantů vcítit. Aj Wej-wej, který jejich situaci zná na vlastní kůži, je dlouholetým kritikem čínského režimu. Svými díly z poslední doby se stává také kritikem euroamerické civilizace, respektive jejího vztahu k současným lidem bez domova hledajícím domov nový.

„Aj Wej-wej se v posledních dvou letech zaměřuje téměř výhradně na obhajobu lidských práv migrantů. Navštívil desítky lokalit potýkajících se s humanitární krizí. Zákon cesty je mnohovrstevným, epickým zobrazením stavu lidstva, vyjádřením empatie a morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované destrukci a krveprolití,“ uvedl k výstavě její kurátor a ředitel NG Jiří Fajt.

Aj Wej-wej v Praze vystaví své největší dílo, člun s uprchlíky

NG dnes ve Veletržním Grand Openingem zahájí celkem devět nových výstav. Světově uznávaná umělkyně Magdalena Jetelová představí svou retrospektivu společně s rozsáhlou site-specific instalací Dotek doby. Instalace připomíná zničenou krajinu evokující pocit nestability. Autorka kromě estetického zážitku diváka nutí ptát se, kdo má v rukou moc, nebo jak reagovat, když krajina, na kterou se díváme, už nevypadá idylicky.

Grand Opening dále otevře výstavu představitele tuzemského street artu Epose 257 nebo japonského fotografa Keiičiho Tahary. Nová kapitola cyklu Moving Image Department pak představí zvukovou instalaci anglického hudebníka Briana Eno.

Ve Veletržním paláci v Praze instalovali 15. března dílo čínského výtvarníka a...
Ve Veletržním paláci v Praze instalovali 15. března dílo čínského výtvarníka a...
Autor: ČTK