Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Už nemůžeš, seš přece ženatej

Kultura

  10:27
Za střelbu do vlastních řad označila režisérka Olga Dabrowská svůj celovečerní debut Kuličky. Téma manipulace žen s muži si rozložila do čtyř povídek a sleduje ho „od kolébky až do hrobu“.

Film Kuličky vypráví jak manipulují ženy s muži. foto: Reprofoto

Péťo, ty už nemůžeš, ty seš přece ženatej - křičí holčička na kluka, který se rozběhl po louce, aby s ostatními dětmi hledal poklad. Tak trochu zapomněl, že si před chvílí hrál se svou kamarádkou na svatbu a oddanost stvrdil manželským polibkem.

 Ženy jsou uzurpátorky, které svou láskou dokážou muže pěkně potýrat, a nezřídka i utýrat. Takovou zprávu vysílá film Olgy Dabrowské nazvaný mnohosmyslně Kuličky. Je ale třeba brát je trochu s rezervou a nadhledem. I k tomu film nabádá, disponuje neokázalým a spontánním humorem a sám sebe - vlastně celkem sympaticky - nebere tak vážně, jak by se dalo předpokládat. Místo feministické hysterie se tu dočkáme příjemné sebeironie, která může mít takřka očistný účinek.

 Olga Dabrowská, která se autorsky a herecky podílela na Zelenkových Knoflíkářích, zvolila i tentokrát formu povídkového filmu. Výsledek kvůli této volbě sice může působit roztříštěně, ale na druhou stranu se tu téma zobrazuje v mnohem širším záběru, do hry se dostane více aktérů, více barev, více emocí...

 Dětská hra na svatbu má formu spíše krátkého epilogu než samostatné povídkové epizody a spolu se závěrečnou částí nazvanou Pomalu, ale slábnu tvoří jakýsi symbolický rámec filmu. Úvod patří dětem, závěr stařečkům: on leží v nemocnici, ona o něj láskyplně pečuje, nosí mu kompoty, pantofle a župany a vlastně ani nepotřebuje slyšet, co jí chce partner říct. A stejně náruživě se pak žena stará i o manželův hrob.

 Než ho do něj ale přivede, stane se ledacos, alespoň něčeho z toho jsme svědky ve dvou prostředních, nejobsáhlejších a nejsytějších povídkách. I ty jsou ale každá jiná, liší se nejen atmosférou a emocionálním nábojem, ale i filmařskou poetikou. V povídce Maminčin andílek, která se prakticky celá odehrává na barevně rozduněné technoparty, se dospívající dcera rozhodne překazit matce její nový vztah - nikoho přece nepotřebují a nejlépe si vystačí samy.

 Tak autenticky zachycené prostředí mladých lidí nebylo v českém filmu dlouho k vidění. Ocenění si zaslouží i atraktivně poskládaný herecký ansámbl z velmi uvěřitelných děvčat a děvčátek - v čele s Terezou Nvotovou - navlečených do hadrů a hadříků.

 Třetí povídka Mravní imperativ pak přichází s nečekaným humorem. Vnadná Lada (Marika Procházková) se rozhodla, že konečně našla toho pravého. Že je její Jára katolický kněz? To přece není problém. Vezme do hry všechny ženské zbraně, a to by bylo, aby láska k ženě nepoložila na lopatky lásku k bohu. To celé zabalené do kouzelně naivního prostředí „spolča“, tedy komunity věřících, má místy až odzbrojující náboj.

 Kuličky se kutálejí sice trochu neposedně, ale svou vlastní, nepříliš přímočarou a neprvoplánovou, cestou. Dalo by se jim vyčíst leccos: ne všichni herci spolu dokonale ladí, druhá povídka propírá možná příliš mnoho témat (krom „války“ dívky s matčiným přítelem je tu ještě další linie, v níž si dívka vynucuje lásku vymyšlenou rakovinou), třetí působí možná trochu bakalářsky... Našly by se tu i lecjaké inscenační neobratnosti, ale celku vlastně nijak výrazně neškodí.
 
 Autorka Olga Dabrowská ví, co chce říct, a artikuluje velmi zřetelně. Zbytečně nechodí kolem horké kaše a nebojí se „střílet do vlastních řad“. To, že přitom nedojde na krvavé oběti, ovšem neznamená, že by to byla střelba nepřesně zacílená.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!