Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

V Covent Garden prý udělali z Rusalky 'štětku'

Kultura

  11:25
LONDÝN - S bučením diváků a s naprosto protichůdnými kritikami se setkalo v pondělí první uvedení Rusalky Antonína Dvořáka v Královské opeře v londýnské Covent Garden. Tvůrci inscenace zasadili děj do současnosti a podle kritika listu The Daily Telegraph udělali z Rusalky "štětku z maloměstského bordelu".

Rusalka a vodník v londýnské inscenaci foto: Clive Barda

"Takové bučení v dnešní době jen tak nezažijete," poznamenal kritik dalšího listu London Evening Standard. Cituje také ředitele opery Kaspera Holtena, který připustil, že "někteří lidé bučeli, ale další zase volali bravo".

Rusalka byla v Británii poprvé nastudována před necelými 30 lety v londýnské Anglické národní opeře. V prestižní opeře v Covent Garden měla být uvedena poprvé a její premiéra byla očekávána s velkým napětím. Opera si vybrala netradiční inscenaci Rusalky režisérů Sergia Morabita a Jossiho Wielera, která byla poprvé uvedena v roce 2008 na festivalu v Salcburku.

Zdemolovaná opera?

Podle londýnských listů někteří diváci odešli o přestávce, další reagovali po skončení premiéry nesouhlasným bučením na adresu produkčního týmu. Deník The Independent píše o hlasitém bučení, které ale prý nebylo žádným překvapením.

Prostitutka s rybím ocasem. Netradičně řešená Rusalka v Covent Garden

Kritik listu The Daily Telegraph stejně jako ostatní recenzenti ocenil hudbu, zpěváky i orchestr, ale napsal, že režiséři a scénografové Dvořákovu operu "zdemolovali". Režiséři Jossi Wieler a Sergio Morabito "jednoduše využili operu jako záminku proměnit Rusalku ve štětku z maloměstského bordelu, která touží po předměstské úctyhodnosti".

"Doufám jen, že rozlícené bučení, které uvítalo závěrečnou oponu se tvůrcům co nejdříve vrátí," napsal kritik listu, který dal přesto kvůli pěveckým výkonům tři hvězdičky z pěti. Stejné hodnocení dal inscenaci kritik The Guardian, který napsal, že "něco z pravdivých emocí celé tragédie přežilo díky několika výjimečným výkonům". Uvádí především Finku Camillu Nylundovou v hlavní roli, stejně jako Američana Briana Hymela v úloze Prince a kanadského dirigenta Yannicka Nézeta-Séguina.

Výtvarně odpudivé, hudba nádherná...

Kritik The Independent dal představení jednu hvězdičku z pěti, ale napsal, že ještě nezažil, aby byly hudební a divadelní kvality v tak naprostém protikladu. "První provedení Dvořákova mistrovského díla v Královské opeře, k němuž mělo dojít už dávno, je nepochopitelným výsměchem. Je odpudivé výtvarně, je nešikovně režírováno... Ale zavřete oči a debut dirigenta Yannicka Nézeta-Séguina interpretuje Dvořákovu nádhernou hudbu se vzrušující naléhavostí," napsal recenzent The Independent. Vyzdvihl například závěrečnou scénu Rusalky Camilly Nylandové s Princem Bryana Hymela, "která by vám zlomila srdce, i kdyby zpívali na parkovišti". "A klidně to mohli udělat," dodal.

Rusalka v hanbinci. Inscenace v Covent Garden znechutila část diváků i kritiky.

Zcela opačného názoru je kritik Financial Times, který dal představení maximální počet pěti hvězdiček a napsal, že "produkce Dvořákovy pohádky je nejlepším příkladem dospělé opery". Oceňuje sofistikovanost inscenace a tvrdí, že tradicionalisté odmítají takové interpretace jako "režisérské divadlo". "Ale produkce, která je opožděným debutem Rusalky v Covent Garden a režisérského dua Sergia Morabita a Jossiho Wielera je takovým divadelním potěšením a hudebně tak působivá, že vás naprosto unese," uvedly Financial Times.

Autor: