Festival IHME každý rok objednává veřejné dílo pouze od jediného umělce. Po osobnostech, jakými jsou Christian Boltanski, Antony Gormley, Jeremy Deller a laureátka Turnerovy ceny Susan Phillipszová, padla volba na Šedou. Stala se centrální autorskou osobností letošního osmého ročníku.
„Ve Finsku mě překvapila podoba veřejného prostoru i chování lidí v něm. Téměř nic zde není povoleno, včetně hraní v dopravních prostředcích. Vše provází tak velká byrokracie, že lidé často na jakýkoliv projev na veřejnosti rezignují. Svou akcí bych se chtěla pokusit tuto skutečnost změnit a vyzvat místní dopravní podnik, aby každoročně v jeden den zůstal prostor v dopravních prostředcích otevřený hudebníkům,“ říká Kateřina Šedá.
Česká umělkyně, která se výrazně prosadila v zahraniční a zúčastnila se mnoha prestižních přehlídek, pozvala muzikanty z Londýna, Berlína, amerického Colorada, Barcelony, Benátek, Glasgow, Tallinu, Vídně, Prahy, Brna a dalších míst. Vybíralo se jen z hudebníků, kteří mají zkušenost s pouličním vystupováním; pro některé je busking dlouhodobým způsobem života. Kurátorem hudebního obsazení je český publicista a kritik Pavel Klusák.
Na ulicích, v metru či ve vagonech veřejné dopravy našel Klusák nejrůznější pozoruhodné hráče - songwritery nastupující generace, kabaretiéry, hráče s barokní loutnou i elektronikou, španělské flamenkové kytaristy, maskované performery. Hvězdou festivalu je téměř sedmdesátiletá The Space Lady (USA), která se proslavila svými „kosmickými“ verzemi písní Davida Bowieho a dalších. Z České republiky se na akci objeví například etablovaná skupina Dva nebo íránský kytarista Soheil Shadloo, který žije v Brně a hraje perskou hudbu
Co jde v Helsinkách, nepůjde v Praze?
Zatímco v Helsinky budou několik dní patřit pouliční hudbě dokonce v rámci prestižního festivalu, situace v Praze je značně komplikovaná. Podle nedávno schválené novely vyhlášky totiž nesmí od března pouliční umělci v Praze hrát na vybrané hlasité nástroje. Novela zakazuje použití elektrických zesilovačů, dud, saxofonů bez dusítek či bubnů, nedovoluje také vystoupení se zvířaty. Takzvaní buskeři by měli vystupovat každou hodinu na jiném břehu Vltavy, v lichou na levém a v sudou na pravém. Některé strany v zastupitelstvu s tak přísnou regulací nesouhlasí.
„Je lehce absurdní, že zatímco na pozvání Helsinek otevíráme veřejný prostor kreativitě a zážitku s hudbou, v Praze začíná platit likvidační vyhláška, která ve své úvodní větě označuje hudbu za podezřelou činnost. Při práci na téhle akci jsme ani netušili, jak bude její téma náhle aktuální,“ říká Klusák.
Pražský festival pouliční hudby je naplánován na 13. května. V jaké podobě se ale festival uskuteční, není v tuto chvíli vzhledem k omezující vyhlášce jasné.