Tvůrcům expozice se podařilo získat i díla rozptýlená ve sbírkách
soukromých majitelů. Některá z těchto děl byla naposledy vystavena v roce 1946 na Čapkově posmrtné výstavě, a některá byla dokonce považována za nezvěstná.
Velká Čapkova výstava se na Hrad vrací po 30 letech. Prezident při
vernisáži uvedl, že o programu v hradní Jízdárně, která je podle něj
nejvýznamnějším výstavním sálem v Praze, vede často s ředitelem Správy Pražského hradu spory. Musí prý také odmítat lobbisty, kteří vnucují Hradu své výstavní projekty. "Mám na to často přísný názor, o této výstavě se ale vůbec nediskutovalo. Jsem rád, že se výstava Josefa Čapka takto vrací sem k nám," řekl.
Výstavu pořádá Správa Pražského hradu a Východočeská galerie v
Pardubicích, v Praze potrvá do ledna příštího roku a v Pardubicích bude mít reprízu od března do května 2010. V expozici budou moci návštěvníci zhlédnout Čapkovy oleje, kresby, grafiky, karikatury, ilustrace, knižní obálky a scénografické návrhy. Autorkou výstavy je historička umění Pavla Pečinková.
Při vernisáži připomněla, že podstatou umění pro Josefa Čapka byla
především konfrontací s bytím. Za hlavní úkol umělce považoval pravdivé vyjádření podstatných obsahů individuální životní zkušenosti, a díky tomu jsou jeho obrazy tak životné a cenné. "Jedinou a nejvyšší hodnotou tvorby pro něj byla umělecká svoboda. A to si dovedl uhájit až do konce," uvedla.
Josef Čapek je mimořádnou osobností české kultury 20. století, která originálním způsobem zasáhla do řady tvůrčích odvětví. Jako výtvarník se výrazně uplatnil v oblasti malby, grafiky a ilustrace, karikatury, typografie a scénografie. Paralelně se věnoval i literární tvorbě a psal povídky, novely, dramata, moderní pohádky pro děti i reflexivní prózu mimořádné myšlenkové závažnosti a hloubky.
Před první světovou válkou patřil ke klíčovým představitelům české
avantgardy a jeho tvorba výtvarná i teoretická byla zaměřena k osobité adaptaci expresionismu a kubismu. Od 20. let stál jako solitér mimo dobové kolektivní programy, i když nové výtvarné tendence stále sledoval a kriticky komentoval. "Já si Čapka naopak cením proto, že dokázal odolat svůdným utopiím, neopíral se o kolektivní programy a manifesty a šel osamoceně cestou 'kulhavého poutníka'," řekla Pečinková.
Výstavu doprovází katalog, který vydává Galerie Zdeněk Sklenář. Ta před několika lety iniciovala i projekt dokumentace Čapkova díla, jeho souborný katalog dosud zejména odborníkům chyběl. K vernisáži vychází soupis Čapkovy grafiky a následovat by měly svazky shrnující jeho malbu a kresbu.
Rozhovor s kurátorkou výstavy Pavlou Pečinkovou čtěte v pátečním vydání deníku