Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Ve škole jsem se nic nenaučil, říká Vorel. Zážitky zúročil ve Vejšce

Kultura

  14:00
Od premiéry filmu Gympl uběhlo sedm let, nyní je v kinech jeho pokračování. Hlavní představitele stále spojuje graffiti a streetart, od dob Gymplu se ale leccos změnilo. Postavy jsou podle režiséra Tomáše Vorla vyspělejší, styl humoru drsnější a realističtější. Na scénáři se podílel i výtvarník Pasta Onera a spolu do filmu vložili zkušenosti ze svých studijních let. Proč málem nedodělal školu, a co pro něj znamená graffiti, prozradil Vorel v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Režisér Tomáš Vorel foto: ČTK - Vít Šimánek

Vejška volně navazuje na předcházející Gympl. Co bylo hlavním důvodem, proč jste se rozhodl natočit pokračování?
Hlavní popud byly naše zážitky z vysokoškolského studia. Já jsem studoval dvě vysoké - stavební a FAMU. Výtvarník Pasta Oner se naopak pokoušel dostat několikrát na UMPRUM, ale nikdy ho nevzali. Jeho vejškou je ulice, streetart. Tak jsme spojili naše zážitky a začali psát scénář Vejška.

Jaké konkrétní zkušenosti a zážitky jste tedy ve filmu použil?
Já jsem se během studií nic nenaučil, nic si nepamatuji, nic neumím. Ale studium není od toho, aby se člověk něco naučil, ale aby zažil neuvěřitelné historky a poznal nejbizarnější postavy a kamarády. To, co jsem zažil na gymplu a na obou vysokých školách, bylo velkou inspirací pro psaní scénáře a natáčení filmů. Na stavárně mě učil například profesor Servít obor "pružnost pevnost" Od zkoušky vyhodil asi osmkrát. Vypadalo to, že kvůli němu fakultu nedodělám a diplom nedostanu. Já jsem si ale všechny otázky a odpovědi nahrál na magnetofon a při poslední písemné zkoušce si to pouštěl tajně do ucha. Tímto podvodem jsem se stal inženýrem. A tuto scénu uvidíte ve filmu Vejška. Mádl hraje mě a já hraju Servíta...

Kolman (Jiří Mádl) a Kocourek (Tomáš Vorel ml.) odmaturovali a jdou na "vejšku".

V čem se Vejška liší od Gymplu?
Vejška je dospělejší. Humor není gymplácký, prvoplánový, ale smějete se také. Herci hrají opravdověji, realističtěji, dojemněji. Ve Vejšce je větší láska, větší drama, větší emoce. Kamera je rychlejší, dynamičtější, obraz širokoúhlý. Sám jsem se stal kameramanem. Téměř všechny záběry jsou v pohybu. Buď jeřáb, nebo jízda, nebo slider, nebo vrtulník, nebo jsem kameru chytil do "teplejch", to znamená, že jsem ji držel v ruce a běhal s ní.

A co se týče příběhu?
Kluky stále spojuje ilegální malování graffiti, ale jinak se jejich cesty pozvolna rozcházejí. Kocourek je svědomitý a pracovitý, chce se dostat na UMPRUM, chce se živit grafikou. Miluje dívku Julii, která mu ale stále mu uniká. Kolman je naopak mazánek z bohaté rodiny, rodiče ho vydržují na Vysoké škole ekonomické. Studium ho vůbec nezajímá, zkoušky a zápočty řeší podvodem a úplatky. Zajímají ho rychlá auta a spolužačky, které kosí jednu za druhou. Takže je jasné, že jejich rozdílné životní postoje musí přinést konflikty…

Děj ve filmu se točí kolem Vysoké školy Ekonomické v Praze (VŠE) a Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Natáčel jste přímo v prostorách škol?
Junior (Tomáš Vorel ml.) studoval VŠE a s vyznamenáním, takže nám otevřel dveře a vedení VŠE nás nechalo bez problému všude točit, přestože scénář je ke školství dosti kritický a kontroverzní. Problém nastal nečekaně na UMPRUM, rektor natáčení zakázal. Asi se bál zesměšnění své školy, nebo nevím. Prostě museli jsme hledat jiné prostory. Akademie Výtvarných umění nám vyšla vstříc, tam jsme to natočili bez problémů, v ateliéru Milana Knížáka. Také jsem chtěl, aby Knížák hrál postavu profesora Slaniny. Knížák si přečetl scénář a radikálně odmítl s tím, že nesnáší graffiti, writery a Pastu. Tak profesora nakonec hraje Jakub Kohák.

Eva Josefíková ve filmu Vejška

Měli jste kromě konfliktu na UMPRUM při natáčení ještě nějaké problémy? Nebo naopak zajímavý zážitek?
Zajímavých historek bylo hodně. Ale ta nejvtipnější se odehrála poslední natáčecí den. V Klubu Lávka u Karlova mostu jsme přes noc nahrávali koncert Vladimira 518 a Mika Trafika se třemi sty fanoušky. Ráno jsme bouchli šampaňské, film byl konečně za námi, svítalo a začalo hustě pršet. Koukal jsem na ten déšť, tak těžké kapky jsem ještě neviděl. A za dva dny byl Klub Lávka pod vodou. Polovina lokací, na nichž jsme Vejšku točili, zmizela pod hladinou Vltavy. Kdyby se natáčení jen o pár dní prodloužilo, film kvůli povodním nedokončíme.

Na scénáři jste spolupracoval s výtvarníkem Pastou Onerem. Jak to probíhalo?
S Pastou šlo psaní scénáře jako po másle. Má neuvěřitelné životní zážitky, je nadaný vypravěč a originální výtvarník. Kus jeho života jsme do scénáře Vejšky také zakomponovali. Pasta řešil i celkové výtvarné pojetí filmu, navrhoval malby, kostýmy, masky, vizuál filmu. Dubloval Juniora při malování RHS, také rozhodl, že hudbu a rap bude dělat někdo jiný než u Gymplu - Mike Trafik a Vladimir 518.

Jiří Mádl a Tomáš Vorl Jr. ve filmu Vejška

Máte vy sám nějaké zkušenosti se sprejováním, graffiti?
Mě graffiti zasáhlo silně, hned jak se po revoluci objevilo v ulicích Bráníka, kde bydlím. Nevěděl jsem, co to znamená, kdo to dělá, proč to dělá. Ale působilo to monumentálně, až mysticky. Postupně jsem do toho pronikal a seznamoval se se skutečnými writery. Byl jsem na několika nočních akcích a zažil i honičku s policií.

Co pro vás graffiti znamená?
Graffiti je reakce, někdy možná agresivní, na vyhaslou městskou civilizaci. Reakce na unifikovanou betonovou architekturu, reakce na reklamou naklonovaný svět. Každé graffiti je originál, má svůj názor a svého autora. Ale domy, auta, billboardy, oblečení, všechno, v čem se nacházíme, je dnes unifikované, okopírované. Barvy, tvary a slova jsou předem vypočítané, naprogramované a vylisované. Z toho veškerého městského hnusu je graffiti vlastně to nejhezčí.

Plánujete do budoucna nějaké pokračování Vejšky?
Neplánuji, nikdy jsem neplánoval žádné pokračování. To si řekne čas a diváci. Ale jestli bude třetí díl, nebude se odehrávat v Čechách, ale v Americe. A bude se jmenovat třeba "Džob".

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...