Paolo Sorrentino patří k nejoceňovanějším italským režisérům střední generace. Do českých kin se dosud dostaly dva jeho filmy – životopis politika Giulia Andreottiho Božský (2008) a tragikomedie Tady to musí být (2011). Zatímco první zmíněný snímek zpracovával typicky italské reálie i téma, film o hledání kořenů natočený v angličtině, se Seanem Pennem v hlavní roli, měl přídech globálního artového projektu.
Autorův nový projekt Velká nádhera přichází do našich kin na sklonku října, ozdoben řadou italských ocenění a účastí v hlavní soutěži MFF v Cannes. Nové dílo oblíbeného filmaře se opět přimyká k autorově rodné Itálii – a nejvýznamněji ze Sorrentinových dosavadních snímků i k slavným filmařským vzorům.
Inspirace Sladkým životem
Třiačtyřicetiletý tvůrce se konfrontuje se slavným Sladkým životem (1960) Federica Felliniho. Jeden z vůbec nejznámějších snímků italské historie vynesl tehdy čtyřicetiletému Fellinimu mezinárodní věhlas. Podobně jako Fellini, i Sorrentino natočil rozměrnou filmovou fresku, jejíž dějovou vláčnost vyvažuje silný spodní tah existenciální zpovědi. Také u Sorrentina jde spíš o sled epizod spojených hlavní postavou než o příběh, také zde emfatický název postupně získává hořkou příchuť. A stejně jako u proslulého režisérského mága, od jehož smrti 31. října, v den české premiéry Velké nádhery, uplyne dvacet let, jde o vyznání lásky "věčnému městu". Neapolitánec Sorrentino – stejně jako Fellini – se v Římě nenarodil, takže jej dokáže vnímat bez výčitek a sarkasmu, s okázalým okouzlením přistěhovalce, který zná každý jeho kout.
Sorrentino se svým oblíbeným kameramanem Lukou Bigazzim navštěvují – dokonce v podobném sledu – některá místa, která před víc než půlstoletím kanonizoval Fellini. Variace na slavnou scénu u fontány di Trevi, ve které se bezstarostně cachtá filmová sexbomba Anita Ekbergová, se však nedočkáte.
Inspirace Sladkým životem tak nepůsobí rušivě: občas vám Felliniho připomene koncepce nějaké scény nebo nějaký kostým. Sorrentino ovšem zůstává až do konce těkavě hravý – a má příliš rád svého hrdinu, než aby ho dokázal odsoudit. Ze srovnání obou filmů nevytěžíme o moc víc než jen povzdech, že časy – reálné i filmové – se neodvratně mění.
Žirafa v Caracallových lázních
Novinář s literárními ambicemi Jep Gambardella je o dvaadvacet let starší než jeho autor, což stírá přímé autobiografické rysy postavy. Pětašedesátiletý římský intelektuál, který se toulá Římem a bilancuje svůj život, je ovšem ideální rolí pro Sorrentinova oblíbeného herce Toniho Servilla.
Na Jepa doléhá krize středního věku ve vztahu k práci i ženám, rád by napsal román a pronikl přes polétavou pěnu dní k pravdě života. Několik dní a nocí těká ulicemi, zastavuje se v kavárnách i na večírcích, pořádá večírek ve svém luxusním bytě s výhledem na Colosseum – a přitom hovoří s přáteli i náhodnými kolemjdoucími a prožívá nejrůznější setkání, zvláště se ženami svého života. Pozoruje město i jeho obyvatele, přemýšlí, sní a komentuje. Protože je divadelním kritikem, občas zavítá na nějaké bizarní představení nebo performanci.
Jep je ironik, občas melancholický, občas požitkářský, ale vždycky sympatický (dokonce i když hrubě uráží nějakou ženu). Někdy Sorrentinovi slouží prostě jen jako záminka k rozpoutání taneční scény, k natočení dekorativního záběru na krásnou, pokud možno nahou ženu, k instalaci živé žirafy do "felliniovských" Caracallových lázní.
Velká nádhera / La grande bellezzaItálie/Francie, 2013, 142 minut
|
Na rozdíl od Sladkého života (i jiných "bilančních" filmů) je však Velká nádhera spíš sofistikovanou, vtipnou, ornamentální hrou na pravdu než filmem, který by se pokoušel nelítostně obnažovat trapné sebeklamy i sociální mechanismy. Sorrentino je sice "upřímným lhářem" ve Felliniho stylu, postrádá však jeho hlubokou, hořkou skepsi a nelítostně kritického ducha. Také on se dotýká tématu katolicismu, nezaujímá však jednoznačný postoj: tam, kde Fellini ostře odsuzoval, jeho následovník neurčitě zvažuje různá "pro a proti".
Sorrentino udržuje v průběhu celého vyprávění prostřednictvím ironického hrdiny blazeovanou pózu. Životní krize může být roztančená a titulní "velká nádhera" roztomile pozérská. To vše ovšem díky Tonymu Servillovi působí tak bezelstně, že se málem vzdáte veškeré kritiky. Kino i umění jsou v podstatě založeny na triku. Pravda se může nacházet kdekoli pod povrchem, v ošlapaných botách stařičké řádové sestry, ruinách římského akvaduktu, letovém řádu plameňáků, kteří odpočívají na hrdinově luxusní terase.
Sorrentino se pasuje na mistra unikavosti – a jeho film zůstává příjemnou, neškodně provokativní podívanou, o které si můžete dosyta poklábosit nad noční zmrzlinou. A také nemusíte.