130 let
Vězení umění

Vězení umění | foto: Artcam

Vězení umění: Uměním ke svobodě. Nebo k 'dece'

Kultura
  •   7:00
Základem pro vznik dokumentu Vězení umění byl projekt Věznice: místo pro umění. „Prvoligoví“ čeští výtvarníci a lidé ve výkonu trestu měli pracovat na společných dílech a ta potom vystavit v Moravské galerii v Brně a v pražském Doxu.

Cílem snímku není zaznamenat vznik oněch artefaktů – jejich konečnou podobu ani nespatříme. Což není to jediné, co by možná podle někoho do podobného dokumentu „patřilo“, a přitom zůstává mimo oblast režisérova zájmu: nedozvíme se třeba, až na drobné náznaky, proč a na jak dlouho jsou vězni vlastně odsouzeni.

Vězení umění

Hlavní téma je tu vypreparováno a očištěno od velké části materiálu, z nějž vyrostlo. Režisér sleduje možnost (či nemožnost) překračovat různé podoby bariér: těch, které omezují svobodu člověka, limitují jeho kreativitu nebo jeho vztahy s ostatními lidmi.
Přirozenou sílu mají výpovědi odsouzených (ve všech případech lidí s uměleckými sklony a zkušenostmi) o vězeňském provozu, stejně jako záběry lakonicky dokumentující prostředí věznic. Nebo třeba informace (opět servírovaná spíše mimochodem), že spoluvězni jednoho z účastníků neunesli jeho slávu a dali mu „deku“.

Kde začíná groteska?

Tím nejdůležitějším je v tomto filmu nicméně reflexe vztahu umělců vězňů s umělci profesionály. Jsme svědky nadějných souznění, která však často končí trapným tichem, když protagonisté brzy narazí na hranice společných zájmů a zkušeností.

Vězení umění

Spíše skeptický pohled na uměle vyvolané přiblížení vždy dvou lidí, v něčem podobných a v mnohém hodně rozdílných, sám končí trochu rozpačitě. Skutečnost, že prvotní nadšení účastníků vystřídala trpkost, ilustruje groteskní hraná etuda výtvarníka Michala Pěchoučka, u níž si nejsme jisti, kde vlastně začala a co bylo ještě neinscenováno a snad myšleno vážně. Jako by na tom zase tak moc nezáleželo. Ale na čem potom?

Vězení umění

ČR 2012
Režie: Radovan Síbrt
Premiéra 30. 5. 2013

Autor: Marcel Kabát