130 let
Povodí Ohře

Povodí Ohře | foto: Milan Jaroš

Vinylu získali Povodí Ohře, Bílej kluk a ZVUK

Kultura
  •   14:30
Vítězové osmého ročníku hudebních cen Vinyla byli včera večer vyhlášeni v průběhu slavnostního večera v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili eponymní album kapely Povodí Ohře. Objevem roku je pražský producent Bílej kluk, Počinem roku aktivity nezávislé komunitní platformy ZVUK.

Slavnostní večer byl pojatý jako koncert: nezkrácené vystoupení odehráli Tomáš Dvořák alias Floex a britský producent Tom Hodge, kompletní koncert odehráli také v letošních cenách nominovaní Market a Čáry života.

Organizátoři Vinyly akcentují stírání hranic mezi mainstreamovou a alternativní hudbou. „Stále mi vadí to dělení na mainstream versus alternativa. V době, kdy se mluví o alternativních pravdách, získává ta nálepka stále pejorativnější nádech. Podstatu ceny Vinyla vidím právě v tom nabourávání hranic,“ řekl koordinátor hudebních cen Vinyla Tomáš Grombíř.

Oceněním pro vítěze byla opět vinylová deska, o jejíž grafický návrh se postaral Tomáš Vaněk, držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého a v současnosti rektor Akademie výtvarných umění v Praze. Každý kus limitované série pojal jako originál, což je v historii Vinyly poprvé.

Ocenění předali současní členové Rady hudebních cen Vinyla a hudební publicisté Miloš Hroch, Karel Veselý a Michal Pařízek. Rada funguje jako odborný garant a ideově formuje směřování ceny – především každoročně sestavuje porotu a dohlíží nad regulérním průběhem ceny.

Každý z předávajících také okomentoval důvody, proč konkrétní subjekt ocenění získal. Miloš Hroch k ocenění Deska roku pro skupinu Povodí Ohře mimo jiné uvedl: „Může to znít přehnaně, ale charismatický frontman Sisi jde se svou sebedestruktivní lyrikou a komplikovanou spiritualitou ve stopách domácích,prokletých básníků‘ jako Filip Topol. Jeho temné charisma se projevilo v časem prověřených kapelách jako Esgmeq nebo Skupina Štěstí a teď Povodí Ohře. Sisiho textům, ve kterých se odráží trauma pohraničí, osobní rozklad i rychlé porevoluční změny, nesedne nic lépe než hardrock podlitý kytarovými sóly a temnou country.“

Objevem roku se stal producent říkající si Bílej kluk. Karel Veselý na jeho adresu řekl: „Nová generace elektronických producentů vyznává kolektivismus. Bílej kluk vzešel z komunity kolem platformy BCAA, audiovizuálního týmu Reaper Death Seal Corporation a djského kolektivu Blazin Bullets. Jeho divoké koláže postklubové hudby smíchané z tučných beatů, hlášek z japonského anime, kosmických synth-riffů a jeho éterického vokálu se vymykají kreativnímu kvasu na domácí scéně svým smyslem pro výstřednost a precizností.“

K ocenění Počin roku pro aktivity ZVUK dodal Michal Pařízek: „Svými aktivitami podporuje vzdělávání, tvůrčí dialog a realizaci projektů v oblasti elektronické hudby a zvukového umění, nabízí kurzy, workshopy a přednášky, ale také cestu za novými formami komunikace a chování. Těchto možností využívají hudebníci a profesionálové, ale zejména zvídavá veřejnost.“

Autor: obz
  • Vybrali jsme pro Vás