Neděle 4. června 2023, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kultura

Šofér jako produkt doby. Minisérie Volha o televizním řidiči v době normalizace se rozjíždí zvolna, ale nadějně

Ze seriálu Volha (2023) foto: Česká televize/Pavla Černá

Šofér Standa Pekárek má po vojně, na krku ovšem ženu a dítě v malém bytě své matky, k tomu nějaké další avantýry, minulost údajně nadějného fotbalisty a ambici vozit Karla Gotta.
  16:00

Je začátek 70. let a známosti jsou klíčem k úspěchu – toho si je vědoma zejména Standova matka, díky jejímuž přičinění se Standa může hlásit jako řidič v Československé televizi. Jeho sen se začíná plnit, až na to, že místo vytoužené volhy zatím může řídit jen rezavou škodovku (a kolega jej navíc přesvědčuje, že klíčem k pohádkové existenci je robur).

Taková je výchozí situace pětidílné minisérie Volha, kterou začne tuto neděli vysílat Česká televize coby vlajkový projekt své jarní sezony. Základem příběhu je stejnojmenná kniha televizního producenta, dramaturga a scenáristy Karla Hynie (* 1946) a režie se ujal o generaci mladší Jan Pachl (* 1977), mj. tvůrce seriálů Cirkus Bukowsky a Rapl.

Na place s Poldinkami

Podtitul minisérie zní „Velký příběh malého práskače“ a podle anotace lze Volhu vnímat jako „svéráznou historii Československé televize s řadou neuvěřitelných, i když reálných ,historek z natáčení’ „. Zároveň má být portrétem svého hlavního hrdiny, omezeného egocentrika, který vyniká ve vymýšlení drobných podvodů a triků. „Není proto divu, že se stane spolupracovníkem StB s krycím jménem Volha a bez jakýchkoliv výčitek svědomí donáší na všechny své spolupracovníky i pasažéry,“ uvádí kreativní producent Josef Viewegh.

VOLHA 1/5

Režie: Jan Pachl

Uvádí ČT 1 2. 4. od 20.10

Z prvního dílu, který Česká televize recenzentům promítla, se zase tak moc nepozná, kam až série svého hrdinu dovede a jak hluboký a přesvědčivý bude jeho další pád do morálního bahna. Pozvolný start Volhy s rozvíjením příběhu nespěchá, spíš si s gustem pohrává s materiálem, který mu kombinace pokřivené doby, svérázného televizního světa a prospěchářského charakteru nabízí.

Kryštof Hádek je pro hlavní roli bezpečnou volbou (také proto, že i po čtyřicítce dokáže stále přesvědčivě zahrát o dvacet let mladšího floutka). V roli Standovy matky, která se vydává na OPBH sehnat lepší bydlení, září Klára Melíšková, v televizním štábu, jenž podniká monstrózní expedici za upachtěnou reportáží v Posázaví, vyniká zejména zatrpklá režisérka Anny Geislerové.

K nejatraktivnějším součástem série budou bezpochyby patřit ony zmiňované „historky z natáčení“ – v první epizodě diváci spolu se Standou zabloudí na plac Takové normální rodinky, kde se v roli malíře pokojů ještě durdí Pavel Landovský, který byl jak známo posléze z politických důvodů nahrazen Jaroslavem Moučkou.

Začátek Volhy rozhodně vyzývá k dalšímu sledování: má nakročeno k odlehčené, groteskní, ale ne povrchní výpovědi o normalizační éře, tím se blíží úspěšnému seriálu Svět pod hlavou (2017). Hlavní postava se rýsuje jako produkt doby, její pragmatičnosti, surové věcnosti a rezignace na morální aspekty existence.

Také sebevzhlíživou výlučnost televizního prostředí vykresluje Volha s možná i nadčasovým přesahem. Pokud se série neutopí v (rovněž naznačených) svodech až moc zálibného ulpívání v rozehraných situacích, v divácké nostalgii, či naopak v příliš zjednodušující satiře a vytváření karikatur, může se přidat k pádným argumentům, proč je důležité mít a podporovat Českou televizi.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!