Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Výstava Au! Pražská zastávka eklektické tvorby Venduly Chalánkové je docela krotká

Kultura

  18:00
Vendula Chalánková je pozoruhodný solitér české umělecké scény. V pražské Ville Pellé představuje průřez svou eklektickou tvorbou z posledních let, v níž dekonstruuje rituály českého středostavovského života.

Au! Jde o astronomickou jednotku délky, prošlou pražskou espézetku, chemickou značku zlata, nebo citoslovce bolesti? Každý si může vybrat. foto: Villa Pellé

Rodačka z Troubek nad Bečvou se vyjadřuje mnoha různými prostředky – výšivkami, plyšáky, komiksem, malbou i performancemi. Na první pohled docela líbivé obrázky jsou ve skutečnosti trefnými existenciálními komentáři a hrou s posouváním významů. Ilustrativní je strip, který je na výstavě nabízen ve formě pohlednice. Umělkyně na něm říká kamarádce, že chystá velkou samostatnou výstavu v Praze. Kamarádka opáčí pochybovačně: „A kdo myslíš, že ti tam pojede?“ Stačí málo, obrácení perspektivy, kdy centrem přestává být Praha, ale jsou jí Troubky, a už je na světě nejen vtip, ale také trefný komentář na pověstnou pražskou sociální bublinu.

U této autorky je její osoba neoddělitelná od jejího díla. Tvorba je značně autobiografická a velmi přesně se pohybuje na hranici žertu a vážnosti. S krátkou ofinou a bezelstnýma očima umělkyně v poslední době vizuálně připomíná Rudolfa Hrušínského ve filmové roli Švejka. Právě Haškovu či Švejkovu metodu si Chalánková dobře osvojila. Říká bezelstné pravdy, které v určitém kontextu vyznívají jako nehorázné přehánění či jako výsměch. Zejména když má umělkyně možnost své dílo osobně komentovat, ať již ve videu promítaném v rámci výstavy, nebo třeba na záznamech z prezentací PechaKucha, kdy publikum odzbrojila a rozesmála, je tato metoda dotažena do důsledků.

Au! Venduly Chalánkové.
Elektrospotřebiče Venduly Chalánkové.

Ten, jemuž nebylo všechno jedno. Výstava Vladimíra Ambroze v Domě fotografie

Sociálním rozměrem a kombinací vážnosti a humoru má Chalánková blízko k jiným umělkyním spojeným s Brnem (Kateřina Šedá) či brněnskou FaVU, kterou absolvovala (Lenka Klodová). Na rozdíl od nich však Chalánková výrazněji vstupuje do veřejného prostoru svým dílem přístupným každému: na kontě má již řadu knih s vlastními ilustracemi a grafickou úpravou. V případě převyprávěných pohádek se jedná jen o využití vlastních výtvarných schopností, přičemž čistě výtvarný projev Chalánkové je poměrně kosmopolitní, bez výraznějšího vlastního rukopisu. Podstatnější je médium – vyšívané obrázky provedené s neobyčejnou bravurou. Toto přenášení médií a významů z jedné roviny do jiné využívá umělkyně s oblibou, například v případě výroby plyšových hraček s tématy, která se příliš nehodí na uhrabané pěšinky dětského světa. Široký rejstřík významů od nevinných dětských zpívánek s autorčinými koláže mi až po plyšáky s vyraženým zubem či vlka se sežranou Karkulkou v břiše nutí diváka být ve střehu a nespojovat si tuto tvorbu s jednou konkrétní polohou. Výstava ve Ville Pellé představuje práce z posledních tří let. Ukazuje reprezentativní prvky z autorčiny tvorby, ale u tak invenční tvůrkyně bychom očekávali větší zapojení site-specific momentů a větší míru interaktivity. Dramaturgicky je výstava vlastně docela krotká, což je škoda.

Značný prostor zabírají autorčiny „tragikomiksy“, dvou- a tříokénkové příběhy s dvěma postavami, kde jedna obvykle představuje samotnou autorku. Jedná se o příběhy podobného rodu. jako je Zen žen Lely Geislerové, vycházející v týdeníku Respekt, ovšem hutnější, úspornější slovně i obrazem. Představují tragikomickou polohu života, tak příznačnou pro českou kulturu obecně a speciálně ženský element v ní. Žena tu často vystupuje jako pozorovatel a komentátor situace, který ze své pasivnější role vnímá více směšnost situací, „privátních trapasů“ vztahů.

V rozměrných plátnech nachází Chalánková průsečík krásy detailu se sociální vyhroceností celku, ať se jedná o abstrahované úřední obsílky, z nichž zůstává jen obdélník obálky s barevným pruhem, či dominantu výstavy, malby solárních panelů nazvané Plenér. K nim se patří přečíst doprovodný text, jenž z plenérového malování solárního pole vytvořil happening svého druhu. Panely se dají označit za hyperrealismus, neboť: „A nyní v plenéru za mnou přišel pán z údržby solárního pole, že už mu volali, že viděli na kameře, že jim někdo panely krade a odnáší.“

Vendula Chalánková: Au!

Kurátor: Radek Wohlmuth

Villa Pellé, Praha, do 15. dubna

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Advantage Consulting, s.r.o.
ZÁMEČNÍK - 2 SMĚNY (24 - 35.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 24 000 - 35 000 Kč

Mohlo by vás zajímat