Jen v plzeňském divadle ztvárnil přes stovku rolí, na svém kontě má ale také například 16 televizních a filmových rolí. "Jiří Samek pocházel z divadelní rodiny, jeho rodiče hráli u cestující společnosti a on s nimi jezdil po venkovských štacích," uvedla mluvčí divadla Eva Ichová.
Hereckou školu získával v Divadle S. K. Neumanna, v teplickém a šumperském divadle. Před nástupem do Plzně v roce 1967 patřil už k předním hercům karlovarského divadla. V Plzni si respekt získal hned svou první rolí, Johnem Proctorem v Millerových Čarodějkách ze Salemu.
Sedmdesát postav
K jeho nejvýraznějším rolím patřil například Richard Dudgeon v Shawově Pekelníkovi, Scarron ve Svátku Jeho Veličenstva, Karel V. v Povídkách královny Navarrské, Jago v Othellovi, Don Jean ve Strašlivém hodování. "Prosadil se především jako charakterní herec s velkou psychologickou vynalézavostí a profesionální jistotou. Z komických rolí mu byly blízké především ty, v nichž mohl uplatnit svůj intelektuální humor. V plzeňské činohře vytvořil do roku 1985 přes 70 postav," dodala Ichová.
Do Plzně se Samek vrátil po pětiletém angažmá v Městských divadlech pražských v roce 1990. Tehdy nastoupil do souboru operety. V roce 1997 odešel do penze s celkovou bilancí stovky rolí jenom v plzeňském divadle. Jiří Samek spolupracoval s rozhlasem a dabingem, na svém kontě má 16 televizních a filmových rolí. Do historie amatérského divadla se zapsaly inscenace Jakub a jeho pán, Ze života hmyzu a Dobové tance, které režíroval v plzeňském souboru Dialog.
Věnoval se také politice, v letech 1994 až 1998 byl členem zastupitelstva města Plzně, od roku 1998 místostarostou Plzně 1, pracoval v kulturních komisích. "I v době, kdy se aktivně věnoval politice, se vrátil na plzeňská divadelní prkna jako Král Edward IV. v Shakespearově Richardu III. a jako Soudce v inscenaci Královna Margot. Divadlo bylo jeho osudem," dodala Ichová.