130 let

Petrohradská Ermitáž. | foto: REPRO LN, Lidové noviny

Zničila si petrohradská Ermitáž jméno? Nová výstava je plná padělků, tvrdí expert

Kultura
  •   16:00
PETROHRAD - Ve slavné umělecké galerii v Petrohradu nyní probíhá výstava kolekce Fabergého vajec zapůjčených ze soukromé kolekce ruského miliardáře. Na galerii je vyvíjen tlak, aby výstavu zavřela. Podle renomovaného uměleckého experta je totiž sbírka plná laciných napodobenin.

Obchodník s uměním Andre Ružnikov napsal dopis řediteli galerie Michailu Borisoviči Piotrovskiému, v němž jej osočuje ze zničení dobrého jména instituce, jež mimo jiné hostí například dva originály obrazů Leonarda da Vinciho. Důvodem je výstava Klenoty císařského dvora, která se v prostorách galerie koná až do 14. března.

Podle Ružnikova je na výstavě více než dvacet laciných napodobenin. Nejvíce jich je právě mezi Fabergého vejci, jichž si ruští carové velmi cenili. Výstava měla být vůbec největší přehlídkou těchto klenotů od roku 1993. Podle Ružnikova je ale potřeba ji neprodleně zavřít. 

„Chci, aby ta hanba skončila. Chci, aby se ta výstava zavřela a udělala se za tím vším velmi tlustá čára. Ermitáž nemůžete vystavit takové potupě,“ napsal obchodník v dopise.

Galerie jakékoliv pochybení popírá. Miliardář a vlastník Alexander Ivanov údajně pravost celé sbírky doložil dokumenty. 

Fabergého vejce jsou zlaté klenoty ve tvaru zdobených vajec, které v Petrohradu vyráběl potomek Němců Carl Fabergé. Tyto předměty se staly symbolem opulence a bohatství, protože jich Fabergé vyrobil většinu pro vyšší šlechtu nebo carskou rodinu. Dnes mají ohromnou cenu. Odhaduje se, že se dochovalo pouze okolo sedmdesáti originálů (Z toho 50 bylo vyrobeno přímo pro carskou rodinu). Podle odhadů je zhruba 80 % kupujících a vlastníků z rusky mluvících zemí.

Miliardář Ivan Antonov na sebe upozornil ve spojení s Fabergého vejci v roce 2007, když jedno z nich odkoupil z majetku bankéřské dynastie Rothschildů. Za růžové, pozlacené vejce s hodinami zaplatil 14 milionů dolarů (zhruba 301 milionů korun). 

Autor: Jaroslav Totušek