130 let

Diskuze

Proč si čeští žáci nerozumí s čísly? Víme, kde dělají chyby a jak z toho ven

Dostali jste úkol z matematiky a nevíte si s ním rady? Čekají vás přijímací zkoušky na střední školu a některým vzorovým příkladům prostě nerozumíte? V klasifikačním přehledu straší další pětka? S matematikou se čeští žáci potýkají dlouhodobě, patří k maturitním předmětům s nejnižší úspěšností a obavy z ní mají i deváťáci, kteří musí absolvovat přijímací Cermat testy. Jak se tedy dostat číslům na kobylku?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MK

Před několika lety jsem četl v Mladé frontě dnes test z matematiky pro 9. třídu. Šlo vesměs o slovní úlohy, snadno řešitelné pomocí rovnice o jedné neznámé. Otištěné řešení mě zděsilo. Spočívalo pouze v úvahách - bez použití jakýchkoliv matematických nástrojů a postupů. A v tom je ten problém. V učení matematiky bez matematiky. Nejen, že řešení je mnohem náročnější - ale složitější úlohu takto nevyřešíte. Dnešní žáci neumějí převádět slovní úlohy na rovnice, neumějí počítat s písmenky. Není to jejich vina. Mohou za to dílem učitelé - ale hlavně metodici, kteří jim ničí práci. Začalo to kdysi množinami a pokračuje Hejného metodou, která je zločinem na žactvu. Pel mel, jakási všehochuť bez ladu a skladu, spíše kvízy a hádanky. A žáci hádají. Ztrácejí orientaci i sebedůvěru. A protože tápou, přenáší škola odpovědnost za výuku na rodiče. Je to jako učit hře na housle bez stupnic a prstokladů - ať na ně každý příjde sám.

Důsledkem někdejšího kreslení množin místo osvědčených výpočtů bylo to, že

0 0
možnosti
MK

Důsledkem někdejšího kreslení množin místo osvědčených výpočtů bylo to, že začátkem 90.let složili přijímací zkoušku na Matfyz pouze dva uchazeči a škola musela poprvé ve své historii přijímat studenty bez patřičných znalostí.

Matematika je dokonalá, precizní a osvědčená stavba, budovaná generacemi. Kdo se chce dostat na vrchol, musí postupovat schod po schodu, patro po patru. Jinak se ztratí v suterénu - a tam straší. A dobrý průvodce - učitel - dbal na to, aby si žáci každý schod osahali a aby je neuštval.

Dříve každý učil dle svého nadání. Dnes je svázán metodikou, metodickými listy a pravidly tak dokonale, až se stává nevolníkem, robotem bez vlastní vůle.

Za to, že kdysi vyspělé školství jde do kolen, nemohou žáci, rodiče, ani učitelé. Ryba smrdí od hlavy - od MŠ. Za ty neustálé reformy, vesměs k horšímu, by měl nést konečně někdo zodpovědnost. Nebo nám na tom nezáleží?

0 0
možnosti