Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Dril k učení patří, po chybě ale nesmí následovat trest. Jak dnes vypadají nové přístupy ke vzdělávání?


Na testování a zkoušení není nic špatného, ale chyba je prostředkem k dalšímu učení, nenásleduje po ní trest, říká Michal Orság | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Premium Rozhovor
Díky EDUkační LABoratoři, kterou vede Michal Orság jako kreativní ředitel, se na český trh dostávají zahraniční bestsellery o vzdělávání. Vydané knihy spojuje filozofie, která v lecčems odporuje místním zažitým představám o tom, čím se moderní vzdělávání vyznačuje.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

„Uvádíme na scénu myšlenky, které by mohly zajímat konzervativně založené učitele, ale ti nás moc nečtou. Možná si myslí, že nic nového už vědět nepotřebují. Zato progresivní učitelé vyznávající moderní koncepty se rádi vzdělávají a o naše knihy projevují zájem. I když s nimi někdy nesouhlasí, zamýšlejí se nad nimi,“ říká.

Lidovky.cz: Vybavujete si, co vás přivedlo k zájmu o pedagogiku, nebo jste už odmalička věděl, že chcete být učitelem?
To ne, vystudoval jsem strojní průmyslovku. Ale tam jsem potkal naprosto výtečnou učitelku českého jazyka. Byla jen pár let po škole, ale dokázala na mě přenést lásku ke knihám a jazyku. Ovlivnila mě tak silně, že jsem se nakonec rozhodl jít studovat češtinu a angličtinu jako učitelský obor. Ono to bylo i tím, že průmyslovka mě trochu zklamala. Když jsem si ji v deváté třídě vybíral, maloval jsem si, že se tam naučím hlavně IT, což tak nebylo.

Lidovky.cz: Čtyři roky jste učil a pak jste nastoupil do EDUkační LABoratoře. Proč a kdy tahle organizace vznikla?
Někdy v roce 2014 jako odnož slovenské neziskovky edulab, která se zabývá tématem digitálního vzdělávání. To byl původně i náš úkol. Chtěli tentýž model aplikovat i v Česku. Byl jsem přijat jako zaměstnanec a řešilo se spíš vybavení škol technologiemi a vzdělávání učitelů v IT kompetencích. To jsme ale postupně začali opouštět. Více nás zajímala témata jako formativní hodnocení a efektivita školní výuky. Vedení na mě přešlo asi za rok poté, co jsem tam nastoupil.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!