Proč si Inuité na noc půjčovali manželky a kdo se jako první otrávil kurare?

Premium

Ilustrační snímek. | foto: Robert Harding Productions/Profimedia.cz

  13:30
O tom, jaké mýty a legendy si kdysi u praskajících ohňů vyprávěli lidé mrazivého severu, indiánské Jižní Ameriky, ostrovní jihovýchodní Asie a zemí Dálného východu, nás zpravuje série knih nakladatelství Lingea. Už jsou čtyři. A nejméně dvě ještě přibudou.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Bylo, nebylo. „V době, kdy země byla prázdná, dlel v nebeském světě jediný tajemný duch, Ňajninen. Bylo mu smutno, přál si mít syna nebo přítele. Z dlouhé chvíle brousil nůž na kameni, až z něj vyskočila jiskra a spadla na zem. Z jiskry se zrodil Kuikynňaku, Velký krkavec. Nejstarší a nejchytřejší z tvorů (...) Krkavec se stal přítelem velkého Ňajninena a pomohl mu stvořit další živé tvory. Tajemný duch vymyslel, jak budou vypadat, a krkavec je zhotovil. Nejprve si vytrhl z křídla pero, položil ho na hladinu a nechal narůst, až se stalo zemí – Kamčatkou, jež má tvar velikého pera. Do pusté země vyryl údolí a řeky, navršil hory a jezera, vysázel stromy a vykřesal oheň. Teprve pak stvořil zvířata.“ A lidi, samozřejmě!

Tak se rodil svět severských Korjaků, jak před stovkou let zaznamenal etnograf Waldemar Bogoras alias Vladimir Germanovič Bogoraz, jenž k tomu od původních obyvatel slýchal, že bájný hybatel nejprve stvořil zástupy mužů. Povedli se mu, avšak jaksi nemohli rodit další potomky, takže přidal ženu. Krásnou, s dlouhými vlasy, širokými boky a vábivým úsměvem. Všichni po ní zatoužili. Jenže takoví, které odmítla, žalem zkameněli a stali se horami. Avšak v jejich tvrdých tělech nadále bijí kamenná srdce – a proto je na Kamčatce tolik sopek.

Vypráví i o původu brambor, které zkoušeli upéct andští Ajmarové, přičemž někteří indiáni je mrazem sušili na pokrm zvaný líbezně čuňo, což nebyla čuňárna, nýbrž prapředek „instantní bramborové kaše“.

Tak nějak zní jeden z mýtů, řekli bychom kosmogonických a etiologických, který vysvětloval vznik univerza a jevů v něm obsažených, jak je viděli Korjakové. My už nemusíme listovat zaprášenými svazky od národopisce Bogorase (jenž proslul studiemi o životě Čukčů a který – jak to tak v SSSR i v Rusku bývá – „náhle zemřel“ ve vlaku, zřejmě vinou agentů NKVD), ale máme text na dosah v knize nazvané příznačně Pod křídly Velkého krkavce (2023).

„Nějaký pečlivý kluk z Brna“

Jejím sestavitelem je etnolog, baltista a lingvista Ondřej Pivoda, na jehož úctyhodné dílo Jazyky domorodé Ameriky (2023) jsme již zde v Orientaci upozorňovali. Obě Pivodovy knihy vyšly péčí nakladatelství Lingea, které od předminulého roku vydává i další mytologické svazky: ještě v témže roce opus věnovaný Jižní Americe a letos opět hned dva (!), asijské. Kde se bere tak závratné tempo tvoření tlustých a pěkných knížek v pisateli narozeném roku 1987?

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.