Cyril a Metoděj proti režimu. Před čtyřiceti lety se na Velehradě sešlo přes dvě stě tisíc nahněvaných lidí

Premium

Národní pouť Velehrad, 5. července 1985. Účastnilo se přes 100 tisíc lidí. Zaplněné prostranství před bazilikou. | foto: archiv Paměti národa

  5:00
Pouť na jihomoravském Velehradě, která se uskutečnila právě před čtyřiceti lety, 7. července 1985, vstoupila do historie. Nejen díky tomu, že na ní bylo skoro dvě stě tisíc lidí. Komunistický režim tehdy nečekaně vyděsily davy nekompromisních mladých lidí.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Velehradská pouť nebyla ojedinělým meteoritem, který zazářil na temné obloze normalizačních let a zase zhasl. Stala se svým způsobem přelomem v dalším směřování činnosti církevních kruhů za totality. Na základě úspěšné poutě začaly vyrůstat duchovní iniciativy, jež nesly přesah do veřejného prostoru a oslovovaly i lidi stojící mimo církevní prostředí.

Byly však vidět určité rozdíly mezi českým a slovenským přístupem. V českých zemích se pozornost spíše soustředila na hledání synergického propojení církve s občanskou společností při úsilí o svobodnější poměry: asi nejznámějším příkladem je projekt Desetiletí duchovní obnovy, vyhlášený na počátku adventu 1987. Plánem bylo revitalizovat církevní život a evangelizovat širší okruh věřících i lidí, kteří se k církvi nehlásili, ale souzněli s potřebou etických principů pro život společnosti.

Průběh velehradské poutě ukázal, že neoficiální církev má daleko větší vliv, než mocenské orgány do té doby tušily. Režim překvapila vysoká účast mladých lidí do pětadvaceti let.

Úspěšnost plánu vycházela z propojení reflexe historických a duchovních tradic českých zemí a zároveň snahy o jejich aktualizaci pro přítomnost. Vyhlášení programu Desetiletí doprovázelo rozšiřování petice, požadující změnu ve vztahu mezi církví a komunistickým státem. Jednalo se o největší opoziční podpisovou akci, kterou podpořilo více než půl milionu lidí.

Zaskočené úřady

Průběh velehradské poutě ukázal, že neoficiální církev má daleko větší vliv, než mocenské orgány do té doby tušily. Tyto změny přicházely postupně už v předchozích letech: plodem činnosti podzemní církve byl šířící se samizdat a tajné bytové semináře, rostla síť křesťanských společenství mládeže, často navázaných na řehole (nicméně ty mužské ale musely vyvíjet aktivity v ilegálních podmínkách), či nová duchovní hnutí, rozšířená od konce 60. let.

Režim překvapila rovněž vysoká účast mladých lidí do pětadvaceti let, kteří byli dokladem toho, že ani soustavná ateistická kampaň během školní výchovy předchozích takřka čtyřiceti let ani zdaleka nedokázala vymazat snahu po hledání alternativ k vládnoucí ideologii. Na limitující mantinely identifikace mládeže s náboženskými skutečnostmi však upozornila socioložka Jiřina Šiklová v exilovém Svědectví v roce 1986, když zmínila, že příchylnost mládeže z „nekřesťanských“ rodin k náboženství je dána spíše generační revoltou a protestem vůči lžím režimu než identifikací s konkrétní církví. A to se pak potvrdilo v polistopadovém období.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.