- 30. listopadu 2022 12:00
Ve sborovnách už řadu let převažují ženy. Proč se muži do profese učitelů nehrnou a je potřeba to měnit? | foto: Shutterstock
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Poměr se začíná pomalu obracet až na druhém stupni, kde se poměrné zastoupení učitelů posledních 10 let drží těsně pod jednou čtvrtinou a na středních školách už dosahuje čtyřiceti procent.
Jediná pedagogická pozice, v níž převažují muži, je mistr odborného výcviku, kde jsou pánové zastoupeni dvěma třetinámi. Celkově je v Česku v pedagogických profesích mužů zaměstnáno zhruba 18 až 20 procent.
Nutno říct, že v tom nejsme sami, alespoň v rámci Evropy. Ženy převažují v pedagogických sborech napříč kontinentem. Podle Eurostatu v roce 2020 celkově v zemích EU na učitelských pozicích pracovalo 5,2 milionu lidí, z nichž bylo 78 % žen. Nejméně mužů lze najít ve školách v Pobaltí a dalších zemích bývalého sovětského bloku; konkrétně v Lotyšsku (12 %), Litvě (15 %) a Estonsku, Slovinsku a Bulharsku 17 %. Na druhé straně pomyslného žebříčku je potom Dánsko, Lucembursko a Španělsko, kde se zastoupení mužů v pedagogických sborech pohybuje mezi 32 a 38 %. Průměr zemí EU je 78 % žen na 22 % mužů.
Nebylo tomu tak ale odjakživa. Až do 2. poloviny 19. století se totiž ženy v Rakousku-Uhersku učitelkami ani stávat nemohly, mohly působit pouze jako vychovatelky nebo guvernantky, protože neměly pro vyučování ani patřičné vzdělání. Teprve v této době začaly vznikat první gymnázia a učitelské ústavy.
Připojte se ještě dnes a získejte: