130 let
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Premium

Doporučujeme

Jak poznat kvalitu a jak měřit něco takového, jako je věda?

Orientace
  •   12:00

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Při hodnocení vědy, výzkumu či univerzit jde mnohem víc než jen o prestiž v podobě žebříčků pořadí. O mnohem víc: o peníze, které často rozhodují o další (ne)existenci toho kterého výzkumu. Jenže jak měřit něco takového jako vědu?

V příloze Lidových novin Orientace z 18. června 2022 vyšel hezký článek Martina Rychlíka o tom, jak se v mnoha oblastech lidského konání včetně výzkumu rozmohlo všelijaké kvantitativní hodnocení a žebříčky výkonnosti. Vyznělo to do značné míry jako kritika takových snah. Jak je to ale tedy s hodnocením právě vědecké výkonnosti různých vědeckých institucí, vědeckých týmů a jednotlivých badatelů?

Situace je jednoduchá v případě výzkumu a vývoje (většinou firemního), orientovaného na něco komerčně využitelného. Zásadním kritériem takového „aplikovaného“ výzkumu je komerční úspěšnost jeho výsledků (ve skutečnosti je ale většinou uznávána i jen potenciální aplikovatelnost výsledků takového výzkumu, k praktickému využití zhusta ani nikdy nedojde).

Mnohem složitější je to však u výzkumu základního, jehož cílem je „objevování dosud neznámého“. Hlavními výsledky základního výzkumu bývají odborné publikace, v nichž badatelé sdělují svým kolegům ve světě, co objevili. Mohlo by se tedy zdát, že čím více vědeckých publikací daný badatel uveřejnil, tím je lepší; a takové kritérium se u nás před lety skutečně používalo. Je ale absurdní: kvantita je přece něco úplně jiného než kvalita. Jenže jak se pozná ta „kvalita“? A dá se nějak měřit?

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor: Václav Hořejší