Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Alkohol ve filmech nás nutí sáhnout po láhvi

Věda

  8:37
HAAG - Sledování filmů a reklam, v nichž se často objevují nebo propagují alkoholické nápoje, vede lidi k tomu, že sami rychle sahají po láhvi. Upozorňují na to nizozemští vědci, kteří provedli experiment s 80 studenty.

Ilustrační foto foto: Ilustrační foto LN.

Ukázalo se, že studenti, kteří sledovali film nebo reklamy, kde se vyskytoval hojně alkohol, vypili během hodiny v průměru o jeden a půl láhve piva více.

Dobrovolníci ve věku 18 až 29 let byli pozváni do laboratoře vybavené pohodlnou koženou pohovkou a křesly, měli k dispozici televizi a chladničku plnou nápojů. Bylo jim řečeno, že mohou vypít kolik piva, vína nebo sody chtějí.  

Byli rozděleni do čtyř skupin. První sledovala film, by němž byly
alkoholické nápoje ukázány 23krát a v 18 scénách lidé pili alkohol. Na alkohol byla zaměřena i reklama vložená do filmu. Druhá skupina sledovala stejný film, ale reklamy byly neutrální, nebyl v nich propagován alkohol. Další dvě skupiny sledovaly nenáročnou komedii, kde alkoholické nápoje byly ukázány 15krát, ale filmové postavy je pily jen ve třech scénách. Studenti v první skupině vypili během hodiny o polovinu víc alkoholických nápojů v porovnání s těmi, kdo sledovali komedii bez reklam na alkohol.

Tato studie ukazuje jasně, že obrázky alkoholu ve filmech a reklamách "mohou u lidí vyvolávat neodolatelnou potřebu pít, což vede potom i k pití alkoholu," řekl vedoucí studie Rutger Engels.
Upozornil, že jde o první experimentální studii, která ukazuje přímý dopad toho, když člověk vidí alkohol ve filmu nebo v reklamě. Nelze z toho ale vyvozovat, jaký vliv má alkohol na obrazovce na dlouhodobé chování.

"To znamená, že například když člověk vidí reklamu na určitou značku piva, má nejen nutkání koupit si při nákupu právě toto pivo, ale vede ho to také k tomu, že jde hned do lednice a bere si pivo," řekl Engels.

Vědci upozorňují, že jim nejde o zákaz alkoholu ve filmech. Chtějí, aby lidé brali výsledky studie jako varování a uvědomili si, jaký vliv může mít sledování alkoholu na obrazovce.

Autoři: ,

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat