Sobota 23. září 2023, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Blu-ray čeká boj o diváky

Věda

  11:04
ANALÝZA - Po vítězství nad konkurenčním HD-DVD bude muset nový formát přesvědčit i spotřebitele.

Blu-ray není jen na filmy. Na dvouvrstvý disk lze nahrát 50 gigabytů dat. Skoro šestkrát více než na dvouvrstvé běžné DVD. foto: AFP

Vítězství konsorcia vedeného Sony s formátem pro video ve vysokém rozlišení Blu-ray proti konkurenčnímu HD-DVD je pro firmu především ideální marketingovou příležitostí. Zbavila se nepříjemné konkurence, ale nyní ji čeká daleko tvrdší boj -musí přesvědčit diváky, že si video ve vysokém rozlišení (HD) mají domů skutečně pořídit. „Konec války formátů neznamená automaticky rychlý přechod na Blu-ray,“ řekl analytik Daiwa Institute of Research Kazuharu Miura. Přijetí jednotného standardu neznamená, že lidé, ač mají nyní jasno v tom, která technologie má perspektivu, poběží do obchodu a začnou si přehrávače Blu-ray disků kupovat ve velkém. „Sony bude muset přesvědčit masu vlastníků obyčejných DVD přehrávačů o výhodách Blu-raye,“ dodal Miura.

Sony má hned několik soupeřů. Mnoho novějších DVD přehrávačů dnes na trhu dostupných nabízí tzv. upscaling, tedy dopočítání běžného DVD záznamu v „nízkém rozlišení“ do HD, které zobrazuje například LCD nebo plazmová televize. Při spojení s dnes nejrozšířenějším rozměrem plochých televizorů -32 palců - je rozdíl mezi přehrávaným filmem ve vysokém a běžném rozlišení, zvláště jde-li o akční snímek, zanedbatelný. Naopak rozdíl v ceně je značný - Blu-ray disk je asi třikrát dražší než DVD, přehrávač pak šestkrát či sedmkrát dražší. PlayStation 3 je trumfové eso Sony Z druhé strany Blu-ray ohrožuje předpokládaný nástup digitální distribuce videa pomocí internetu. Zvyšuje se rychlost internetového připojení dostupného domácnostem, které ve vyspělejších zemích bez problémů dosahuje potřebné rychlosti k běžnému přehrávání filmů ve vysokém rozlišení. Analytici nicméně nepředpokládají, že by k běžnému šíření filmů po internetu během následujících dvou let došlo. Výrobci Blu-ray zařízení si začnou ale více konkurovat. Nejlépe našlápnuto má v tomto případě Sony. Disponuje nejrozšířenějším a nejlevnějším přehrávačem Blu-ray disků na světě -svou konzolí PlayStation 3. Ukazuje se, že odvážné rozhodnutí dát do konzole blu-rayovou mechaniku bylo riskantní, ale správné. Ačkoli si ji lidé kupují především kvůli hrám, přehrávání videa ve vysokém rozlišení je pro spotřebitele příjemným bonusem, který se projeví i na prodejích Blu-ray disků.

PlayStation 3 má oproti dalším přehrávačům nezanedbatelné výhody. Je možné ji připojit k internetu a aktualizovat o další funkce, což je v případě technologie Blu-ray nezbytné, protože části některých nových disků na starších přehrávačích nejdou bez aktualizace přehrát (jde například o speciální interaktivní bonusy a podobně). Navíc umí přehrávat i běžná DVD a již zmíněný „upscaling“ zvládá velmi dobře. Výrobci samostatných přehrávačů, jako je Panasonic či Sharp, budou muset zřejmě razantně zlevnit, protože spotřebitelé nyní nemají vůbec důvod jejich výrobky kupovat.

Nezapomínejme na záznam dat
Blu-ray není ale jen médium, na kterém se prodávají filmy. Na dvouvrstvý disk je možné nahrát ohromujících padesát gigabytů dat (skoro šestkrát více než na dvouvrstvé běžné DVD). V momentě, kdy klesne cena médií a vypalovacích mechanik, stanou se blu-rayové disky velmi zajímavou alternativou k DVD i harddiskům coby archivační médium pro velké objemy dat. V Česku by ale jistě zákazníci uvítali změnu legislativy související s vypočítáváním poplatků kolektivním správcům autorských práv (např. OSA). V případě přepisovatelných Blu-ray médií totiž činí poplatek z jednoho disku ohromujících 130 korun, což jej prodražuje asi o čtyřicet procent!
Autor:

Antikoliková lahev MAM zdarma! Zapojte se do testování a podělte se o zkušenosti
Antikoliková lahev MAM zdarma! Zapojte se do testování a podělte se o zkušenosti

Vyzkoušejte novinku od MAM antikolikovou lahev, která díky své konstrukci snižuje výskyt koliky a podělte se o své zkušenosti s našimi čtenáři. Jak...