Pátek 11. října 2024, svátek má Andrej
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Časná zkušenost s počítači nemusí dětem jen škodit, říkají vědci

Věda

  5:23
BRNO - Čím dřív děti začnou pracovat s počítači, tím víc si později věří při jejich užívání. Časná zkušenost ovlivňuje také pozdější zapojování informačních technologií do života a nemusí dětem jen škodit, což je rozšířené přesvědčení. Na vliv počítačů se zaměřili odborníci z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (MUNI), o jejich výzkumu informoval tiskový odbor vysoké školy.

Předškolákům vadí neléčené oční vady foto: Shutterstock

Tým analyzoval data z 21 evropských zemí sesbíraná při měření výsledků školního vzdělávání. Adolescenti kromě matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti vyplňovali i údaje o tom, jak pracují s informačními technologiemi, kdy s nimi začali, kde je nejčastěji používají a jak zdatní se cítí v jejich používání.

Lochneská příšera je ve skutečnosti asi úhoř, tvrdí vědci

„Výsledky ukázaly, že děti, které začaly s technologiemi pracovat v období do šesti let věku, vykazují v 15 letech statisticky významně vyšší míru vnímané kompetence a autonomie v jejich užívání,“ uvedl Libor Juhaňák, hlavní autor článku, který zveřejnil časopis Computers & Education.

Děti v různých zemích se do kontaktu s technologiemi dostávají v různém věku. Věková hranice mezi šestým a sedmým rokem se pro vnímání lepšího ovládání technologií ukázala jako důležitá ve většině zemí.

Juhaňák ve výzkumu spolu s kolegy sledoval i to, kde adolescenti počítače využívají, případně k jakým účelům. Výsledky naznačily, že pro rozvoj kompetence jsou nejdůležitější aktivity, které se odehrávají doma ve volném čase a z vlastního zájmu.

Ilustrační foto: školák

„Často se setkáváme s míněním, že děti a adolescenti neustále jen bez užitku koukají do počítačů a telefonů, ale to je krátkozraký odsudek. Právě volnost v experimentování nebo vhodná hra jsou pro osvojování dovedností velice důležité. Zůstává ale na rodičích, aby takové aktivity moderovali,“ doplnil vedoucí výzkumného týmu Jiří Zounek.

Způsob, jakým se s technologiemi pracuje v rodině, se později přenáší do způsobu, jakým je děti využívají pro vlastní učení. Podle badatelů to může být další ze zdrojů nerovnosti českých dětí. Tématu se budou věnovat v dalším výzkumu. Analyzují deníky, které si děti vedou o své aktivitě, a zjišťují, k čemu přesně technologie ve škole i ve volném čase používají. Výsledky by měly být na jaře 2020.

Autor:

Vyhrajte parní generátor Tefal Pro Express Vision v hodnotě 10 999 Kč
Vyhrajte parní generátor Tefal Pro Express Vision v hodnotě 10 999 Kč

Máme pro vás skvělou zprávu! Pokud sníte o jednoduchém žehlení, máte šanci vyhrát parní generátor Tefal Pro Express Vision v hodnotě 10 999 Kč....