Biochemik Jiří Friml

Biochemik Jiří Friml | foto: Viktor Chlad, Lidové noviny

Český biochemik Jiří Friml dostane v Německu Körberovu cenou

•   13:32
HAMBURK - Český biochemik Jiří Friml obdrží v Německu Körberovu cenu pro evropskou vědu 2010 za průlomové práce o genetice rostlinných buněk. Cena je dotována částkou 750 000 eur (přes 19 milionů korun). Oznámila to dnes Körberova nadace v Hamburku, která cenu uděluje.

Molekulární biolog Jiří Friml badatelsky pracoval v Brně, Kolíně nad Rýnem a Tübingenu a od roku 2007 je profesorem na katedře systémové biologie rostlin na univerzitě v belgickém Gentu.

Cenu dostal za výzkum geneticko-biologických buněčných procesů, které řídí vývoj rostlin. V centru jeho bádání je růstový hormon auxin, na jehož rozdělení závisí, kde má rostlina vrchní a dolní část, jak silně v kterém směru roste a kde zakládá které orgány. Tyto poznatky jsou milníkem nejen pro chápání četných fyziologických procesů rostlin, ale mají velký význam také pro zemědělský a lékařský výzkum, uvedla nadace v Hamburku.

Nepřehlédněte

Rozhovor LN s oceněným biochemikem Jiřím Frimlem o jeho výzkumu: Objev, který ovlivní výživu lidstva

V Česku působí Friml v Ústavu experimentální biologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně jako vědecký, výzkumný a vývojový pracovník. Na jeho osobních stránkách je uvedeno, že studia ukončil v roce 1998 s titulem Mgr., postgraduál v roce 2002, kdy získal titul Ph.D. Jeho závěrečná práce má název Buněčná biologie polárního transportu auxinu v Arabidopsis thaliana.

Körberova cena je každý rok udělována evropskému vědci, který uskutečnil inovativní, pro budoucí vývoj významný výzkumný úkol. Letošní cena bude laureátovi předána 7. září na hamburské radnici, uvedla agentura DPA.

Autor: ČTK