Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Čeští a rakouští vědci studují spouštění rakoviny prostaty

Rakouští a čeští vědci společně studují mechanismus, který opětovně spouští rakovinu prostaty i u nádorů léčených hormonovou terapií. Jejich práce by mohla být klíčem k novým druhům léčby, informuje agentura APA. Karcinom prostaty je po rakovině plic a střev nejčastějším smrtelným nádorovým onemocněním u mužů.
V laboratoři (ilustrační foto)

V laboratoři (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Přímo odpovědný za recidivu rakoviny prostaty neboli předstojné žlázy jsou určité bílkoviny, potvrzuje rakousko-český tým ve studii, o níž informuje časopis The Prostate.

Ví se, že v tkáni pokročilého karcinomu prostaty se ve vysokých koncentracích vyskytují proteiny p300 a CBP, které i při zdravé rovnováze mezi dělením a odumíráním buněk spouštějí takzvanou transkripci umožňující vznik nových bílkovin podle genetického materiálu.

U rakoviny je tento proces špatně regulován. Z vysoké koncentrace obou zmíněných proteinů v karcinogenní tkáni prostaty se proto nepřímo vyvozuje negativní prognóza.

Vědcům se podařilo dokázat, že p300 a CBP se v nádorové tkáni vážou na estrogenní receptory, což v pokročilých stadiích rakoviny prostaty vede k urychlení růstu nádoru.

"Teď víme, že tyto bílkoviny by mohly být přímým výchozím bodem pro nové druhy léčby," vysvětlili Zoran Culig z univerzitní kliniky v Innsbrucku a Jan Bouchal z Ústavu molekulární a translační medicíny Univerzity Palackého v Olomouci.

Dlouhodobým cílem bádání je zlepšení takzvané endokrinní terapie spočívající ve vyvinutí látek, které zablokují interakci mezi receptory a spouštěcími bílkovinami.