Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena

Čeští egyptologové uspěli v žebříčku největších objevů roku 2013

KÁHIRA/PRAHA - Úspěch českých egyptologů se stal jedním z deseti nejvýznamnějších archeologických objevů roku 2013, které sestavil archeologický časopis Heritage Daily. Čeští archeologové se dostali na šestou příčku se svým nálezem unikátní hrobky jednoho z královských lékařů jménem Šepseskafanch, který žil za vlády faraonů 5. dynastie, tedy v období 2500 až 2350 před naším letopočtem.

Západ slunce nad egyptskými pyramidami. foto: Reuters

"Je asi poctivé přiznat, že nás zpráva příjemně překvapila, navíc jsme ji v žádném případě nečekali. Aniž bych chtěl význam takovýchto žebříčků přeceňovat, přece jen je to jakési uznání kvality práce a vysokého pracovního nasazení všech členů Českého egyptologického ústavu," uvedl šéf ústavu Miroslav Bárta, který je zároveň vedoucím projektu v Abúsíru, kde byla hrobka objevena.

Šepseskafanch byl osobním lékařem panovníka. Doktoři přitom patřili ve své době k velmi významným rodinám u dvora faraona. Kamenná hrobka se nachází v jižní části české archeologické koncese v Abúsíru, pohřebiště nedaleko Káhiry, a je 21 metrů dlouhá a 14 metrů široká. Její zdivo sahá do výše přes čtyři metry. Nedaleko od ní leží hrobkový komplex princezny Šeretnebtej z 5. dynastie, který Češi se světovým ohlasem objevili v roce 2012.

Na prvním místě objev Richarda III. pod parkovištěm

"Tento objev je velmi důležitý, protože jde o hrobku jednoho z největších lékařů z doby stavitelů pyramid, který měl velmi blízko k faraonovi," komentoval tehdy nález egyptský ministr pro archeologické vykopávky Muhammad Ibráhím Alí.

První místo v žebříčku nejvýznamnějších objevů loňského roku patří britským vědcům, kteří na základě analýzy DNA loni v únoru potvrdili, že kostra nalezená pod parkovištěm v Leicesteru v září 2012 skutečně patří anglickému králi Richardovi III. z 15. století.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...