Dětská nemoc (ilustrační foto).

Dětská nemoc (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

Čeští vědci mají nový objev. Pomůže v boji proti černému kašli

•   7:16
PRAHA - Čeští vědci z Akademie věd ČR si nechali patentovat metodu, která může vylepšit vakcínu proti černému kašli. Díky jejich objevu se zabrání, aby jed bakterie této vysoce infekční nemoci tlumil obranyschopnost člověka. Toxin bakterie blokuje funkce bílých krvinek.

Čeští vědci ho ale geneticky upravili tak, aby už nebyl aktivní. Na látku už získali americký patent a výzkumnou licenci zakoupila farmaceutická firma. ČTK o tom dnes informovala Gabriela Bechyňská z Grantové agentury ČR, která výzkum s AV ČR spolufinancovala.

Černý kašel

Černý kašel je bakteriální, vysoce infekční onemocnění dýchací soustavy, přenáší se kapénkami a není jednoduché ho poznat. Obvykle se projeví záchvaty kokrhavého kašle, které mohou přetrvávat až 100 dní. Nemocný zvrací, hubne, je vyčerpaný.

Onemocnění se podle vědců začalo šířit ve vyspělých zemích proto, že se vyřadila původní úspěšná celobuněčná očkovací látka, která měla občas nepříjemné vedlejší účinky a veřejnost ji v 70. a 80. letech minulého století vnímala negativně. Nové nebuněčné očkovací látky proti černému kašli se začaly využívat později. K dětskému organismu jsou sice šetrnější, ale jsou méně účinné.

Vědci z Mikrobiologického ústavu AV ČR se výzkumu bakterie černého kašle věnovali mnoho let. "Šťastnou náhodou jsme zkombinovali dvě mutace a zcela novým způsobem tak odstranili jednu z toxických aktivit bakterie," uvedl v tiskové zprávě profesor Peter Šebo. Část testů se prováděla na Pasteurově ústavu v Paříži, který patent spoluvlastní. Novou vakcínu čekají klinické testy a registrace, mohla by se ale používat už za sedm let.

V Česku jím loni onemocnělo 1237 lidí. Je to rekordní počet, který odpovídá stavu z 60. let 20. století. Vědci odhadují, že se v dalších deseti letech, než se začnou používat účinnější vakcíny, číslo se může až zdesetinásobit. "Je třeba připravit veřejnost na to, že i k nám dorazí epidemie černého kašle, a že se tomu nevyhneme," tvrdí Šebo.

Nejvíce jsou ohroženi novorozenci a senioři, zvýšené riziko komplikací je u pacientů s astmatem a chronickou obstrukční plicní nemocí. V posledních letech bylo v ČR šest úmrtí na černý kašel, ve čtyřech případech podlehli nemoci dosud neočkovaní kojenci, kteří se nakazili od členů rodiny, dvě úmrtí byla u seniorů.

Černý kašel (grafika)