Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Elixír mládí možná skutečně existuje. Podle vědců je to krev

Laboratoř (ilustrační foto).

Laboratoř (ilustrační foto). foto: Shutterstock

PAŘÍŽ - Může být krev oním dlouho hledaným elixírem mládí? Několik pokusů uskutečněných na myších ukázalo, že transfuze krve z mladých myší na myši staré má na orgány omlazující účinky. Týmy vědců z Harvard Stem Cell Institute v americkém Bostonu prokázaly, že zavedení vysokých dávek krevního hormonu do krve starých myší u nich rychle potlačilo známky stárnutí. O výzkumu informoval francouzský deník Le Monde.

Amy Wagersová zdokonalila systém nazvaný heterochronická parabióza, který trvale spojuje krevní oběh mezi dvěma myšmi, jednou mladou a jednou starou. Po pěti týdnech, po které obě myši sdílely stejný krevní oběh, se značně snížily symptomy srdeční nedostatečnosti spojené s věkem, uvedla Lida Katsimpardiová, která je hlavní autorkou studie zveřejněné v časopise Science.

Bylo prokázáno, že protein GDF-11 byl přítomen ve vysoké míře u mladé myši, zatímco u starších hlodavců jeho hladina klesala. Vědci zavedli hormon do krevního oběhu starých myší, a tím se jim podařilo dosáhnout mimořádné regenerace srdeční tkáně. GDF-11 je přítomen rovněž u lidí, ale je známý tím, že zasahuje do raného embryonálního vývoje, nikoliv tím, že by působil jako hormon. Otázkou je, zda tento protein může hrát nějakou roli v dělení kmenových buněk.

Zároveň byly v internetovém vydání Nature Medicine publikovány další tři články o tom, jak tým z Kalifornské univerzity srovnával působení opakovaného injekčního podávání (osmkrát za 24 dní) krevní plazmy mladých myší (starých tři měsíce) a plazmy myší starých 18 měsíců, do těla myší, které rovněž byly staré 18 měsíců. Průměrná délka života myši je dva roky. Ukázalo se, že transfuze "mladé krve" měly za následek zlepšení poznávacích schopností testovaných myší, které byly schopny si zapamatovat a naučit nové úkoly.

"Naše údaje ukazují, že podávání mladé krve působí proti stárnutí na molekulární, strukturální, funkční a poznávací úrovni hipokampu," uvádí se ve studii. Hipokampus je součást velkého mozku zvláště citlivá vůči stárnutí, která zároveň hraje zásadní roli zejména v prostorové paměti a orientaci. "V mladé krvi je nepochybně něco zvláštního, co umožňuje zmírňovat určité aspekty stárnutí," upřesnil hlavní autor studie Saul Villeda z Kalifornské univerzity. "Nyní se uskutečňují pokusy o vlivu proteinu GDF-11 na staré myši postižené Alzheimerovou chorobou," doplnila Katsimpadriová.

Cílem není hromadné omlazování lidí

Zmírňování vlivu stárnutí na lidské tělo přísunem čerstvé krve dávalo v minulosti podněty k četným pověrám a fantaziím. "Cílem naší studie není všechny omladit, máme jasně terapeutické vize," říká Katsimpardiová. Připomíná, že produkce nových neuronů se objevuje díky jakési parabióze, nikoli v důsledku pouhé transfuze. Některé rockové hvězdy se již nechaly zlákat transfuzí, aby omládly, ale není to tak jednoduché.

Klinické testy na člověku by mohly začít do čtyř nebo pěti let. Jejich cílem by bylo především pozorovat působení proteinu GDF-11 na jiné tkáně. Dosud není jasné, jaké dávky by se měly podávat či jaká jsou případná rizika. Je třeba ověřit neškodnost takových metod, zejména pokud jde o možné nebezpečí vzniku karcinomu.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat