130 let
Sopečný mrak nad islandskou sopkou Eyjafjallajökull

Sopečný mrak nad islandskou sopkou Eyjafjallajökull | foto: Reuters

Experti kvůli testu systému poprvé vytvořili umělé mračno popela

Věda
  •   9:47
LONDÝN - Umělé mračno popela jako první na světě vytvořil tým v čele s leteckou společností easyJet a evropským výrobcem letadel Airbus. Odborníci mrak použili v rámci experimentu, který by měl pomoci zabránit podobně velkému ochromení vzdušného prostoru, jež po erupci sopky před více než třemi lety postihlo velkou část vzdušného prostoru nad Evropou. O testu informovala agentura Reuters.

Zkouška proběhla dnes nad Biskajským zálivem u západního pobřeží Francie. Letadlo Airbus A400M tam rozptýlilo tunu sopečného prachu, který shromáždili vědci po výbuchu islandské sopky Eyjafjallajökull. Ta v roce 2010 ochromila leteckou dopravu nad velkou částí Evropy.

Vyrobený mrak byl 180 až 245 metrů vysoký a 2,8 kilometru široký. Krátce po jeho vytvoření ho bylo možné pozorovat pouhým okem. Rychle se však rozptýlil a pak už nebylo možné ho registrovat, uvedly aerolinie easyJet. Kromě nich a Airbusu byl součástí týmu i norský výrobce snímačů Nicarnica Aviation.

Měření mraku

Rozpoznat a změřit mrak se ze vzdálenosti 40 mil pokoušelo druhé letadlo. Tento stroj, Airbus A340-300, byl vybaven leteckou technologií pro rozpoznávání vulkanických předmětů AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector), kterou vynalezl Fred Prata z Norského ústavu pro výzkum ovzduší (NILU). Třetí, menší stroj pak vletěl do mraku a provedl měření, se kterým se zjištění systému AVOID srovnávala. Test zjistil, že nový senzor mrak úspěšně odhalil a přesně změřil jeho hustotu. Hodnoty koncentrace se pohybovaly v rozmezí zjištěném během krize v dubnu a květnu 2010.

EasyJetu, který je po společnosti Ryanair druhým největším nízkonákladovým leteckým dopravcem v Evropě, způsobila erupce islandské sopky ztráty několika desítek milionů eur. Společnost plánuje, že zařízení pro detekci sopečného popela do konce příštího roku zabuduje do několika svých letadel.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK