LN: Pane profesore, co se změní?
Technologicky nejde o nic příliš nového, s živočišnými embryi se podobné pokusy již dělají. Ale existuje jakýsi trochu iracionální odpor proti tomuto typu experimentů s genovými modifikacemi, neboť se tu již zachází s lidským embryem, byť jen s jeho nejčasnějšími stadii. Mnoho lidí – zvláště těch nábožensky motivovaných – se domnívá, že jakmile je lidské vajíčko oplozeno, už je to entita, se kterou je třeba zacházet jako s člověkem...
Václav Hořejší (66)■ Molekulární biolog a imunolog. ■ V roce 1995 se habilitoval, profesuru z oboru imunologie získal roku 2000 na Univerzitě Karlově v Praze. ■ Od roku 2005 je ředitelem Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR. ■ Patří k předním českým vědcům, je autorem více než 200 vědeckých studií, které měly přes 10 tisíc citací. ■ Je věřícím římskokatolického vyznání. |
LN: A není to tak?
Na jedné straně chápu, že nějaká omezení zde mají být. Bylo by špatné, kdybychom se rozhodli, že budeme vytvářet nějakého geneticky upraveného nadčlověka nebo se budeme pokoušet velmi riskantním způsobem odstranit z lidské populace některé vrozené vady, ale nakonec dospějeme ke smutným výsledkům, protože minimálně dnes ještě technologie něco takového bezpečně neumožňuje. Ale i kdyby to bezpečně fungovalo, rozumím starostem, že by věda tímto směrem jít neměla a že bychom si měli stanovit jasnou etickou hranici.
Vědci smí upravit lidská embrya. Velká Británie schválila genetické změny v lidských zárodcích |
Na druhou stranu: tvrdit, že s těmito velmi časnými embryi, kulovitými útvary mikroskopických rozměrů, máme nakládat jako s dospělým člověkem, je podle mne iracionální. Myslím si, že je to podobné, jako kdybychom tvrdili, že rozkousnout jadérko v jablku je totéž, jako když podříznete vzrostlý strom, jabloň.
LN: Myslíte, že ten příměr sedí?
Docela ano. Pochopitelně můžete namítat, že je něco jiného strom a člověk... Když ale odmítání tohoto výzkumu lidé zdůvodňují náboženskými motivy, nechápu to. Proč? Nikde v posvátných textech nevidím, co by se k tomu vztahovalo; ani tomu tak být nemůže, protože tyto texty se rodily v dobách, kdy o těchto věcech nebylo nic známo.