Úterý 11. května 2021svátek má Svatava 28 °C skoro jasno, občasné bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Geny vznětlivého chování

Geny. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Geny. |

PRAHA Muži za své sklony k násilí nemohou: mají prostě o jednu kopii genu méně. Obhájci „machos“ chování by tak mohli interpretovat výsledky vědců z amerického Národního ústavu duševního zdraví (NIMH).

Vědci studii zveřejnili v online vydání časopisu PNAS. Tým kolem Andrease MeyerLindenberga šel ve stopách starších studií, které našly souvislost mezi enzymem MAO-A (monoaminooxydáza A) a sklony k impulsivnímu násilí.

Gen, který zodpovídá za výrobu zmíněné látky, se označuje MAOA. U lidí se vyskytuje ve dvou variantách označovaných jako L a H. Jde o zkratky výrazu low a high (tedy nízký a vysoký): z toho lze odvodit, že varianty genu se liší svou „výkonností“. Pokud máte v těle gen MAOA-H, budete mít vyšší hladinu odpovídajícího enzymu než člověk s typem L.

Už v roce 2002 vědci z NIMH zjistili, že lidé s genem MAOA-L, a tedy s nižší hladinou příslušného enzymu, mohou snášet některá životní příkoří hůře než ostatní. Muži s genem MAOA-L, kteří byli v dětství týraní, měli větší sklony k násilí než muži s H variantou genu a stejnou traumatickou zkušeností.

Nyní stejný tým odborníků zveřejnil výsledky další série zkoušek, která rozdíly ve skupině mezi oběma variantami genů zkoumala na úrovni mozkové činnosti. Jde o populární trend, při kterém vědci sledují mozkovou činnost mozku dobrovolníků během nějaké činnosti.

Tyto studie mají své nevýhody (například „subjekt“ se nachází v nepřirozené situaci, takže jeho reakce mohou být zkreslené). Přesto ale poskytují zajímavý pohled na fungování našeho mozku. Jak měřitelné „tělesné“ pochody v mozku ovlivňují naše uvažování a jednání.

Srovnání údajů z magnetické rezonance mozku skupin mužů s geny MAOA-L a MAOA-H odhalilo anatomické rozdíly. „Elka“ mají v průměru o osm procent menší přední cingulární kůru. Ta podle výzkumníků mimo jiné reguluje činnost „centra emocí“, tedy amygdaly, a pomáhá řídit chování.

Podobné experimenty obvykle obsahují i „funkční“ část: při té se měří přímo změny v činnosti mozku. V tomto případě to bylo vnímání určitého obrazu: jednalo se buď o lidský obličej, nebo o scénku.

„Elka“ prokazovala při pohledu na rozčílený obličej nebo vypjatou situaci výrazně zvýšenou aktivitu v amygdale a sníženou v cingulární kůře. Ti lidé tedy prožívali více vzteku a měli „menší zábrany“.

Gen MAOA neudělá nikoho násilníkem: všech 142 zkoumaných osob v pokusu bylo psychicky zdravých bez projevů zvýšené agresivity. „Gen MAOA patrně zvyšuje riziko jenom malou měrou,“ říká MeyerLindenberg.

Gen také patrně trochu přispívá k tomu, proč se muži perou a ženy jen hádají. Vyskytuje se na chromozomu X, který mají muži jednou, ženy dvakrát. Takže pravděpodobnost, že budou mít jen „pomalé“ geny MAOA, je u nich poloviční.

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Michal Anděl vedoucí Centra pro výzkum výživy, metabolismu a diabetu 3.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Václav Klaus | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?

Alergie je nemoc dnešní doby. V České republice je až 25 % alergických dětí a tento počet pořád stoupá. Lze nějak vzniku alergie předejít?