130 let
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Fujitsu-SiemensReprofoto

Glosa: A čím se liší tyto dva kilobajty?

Věda
  •   6:00
Reklama s trpaslíky s rozdílnými cenovkami působí přesně opačně, než by si její zadavatel přál: poukazuje na mnohdy rozdílné ceny stejného produktu - datových přenosů.

Reklamu, ve které vystupuje mladý pár divící se nad rozdílnou cenou dvou totožných trpaslíků, nemůžete přehlédnout i když televizi zapínáte jen občas. Docela roztomile evokuje dobu na začátku devadesátých let, kdy jste si mohli pochutnávat na řízku řekněme za padesát korun, avšak spolustrávník u vedlejšího stolu, který udělal jen tu chybu, že si objednal Schnitzel, ho měl za dvojnásobek. To se, alespoň v oblasti gastronomie, podařilo vymýtit, nicméně je zde spousta dalších oblastí, kde nad tvorbou cen můžeme kroutit hlavou stejně nechápavě jako nad dvojicí trpaslíků.

A pro příklad nemusíme chodit daleko, můžeme zůstat přímo u mobilních operátorů. Ten, jenž má na svědomí zmiňovaný reklamní spot, se chlubí, jak je ke svým zákazníkům férový, avšak i v jeho ceníku můžeme po chvíli hledání nalézt to nepochopitelné rozdělení přenesených dat na WAP a Internet, přičemž rozdíl mezi nimi je osminásobný.

Na tomto dělení trvají i další operátoři, aniž by k tomu měli jediný technologický důvod: kilobajt je zkrátka kilobajt stejně tak, jako je řízek řízkem. A ani když kilobajtu začnete říkat WAP a řízku das Schnitzel, neuděláte z nich něco jiného.

Následky netřeba nijak rozebírat: spojení „internet v mobilu“ budí v lidech nedůvěru, protože buďto z vlastní zkušenosti nebo z vyprávění někoho jiného to mají zafixováno jako „něco drahého“. O poplatcích za stahování her nebo jiného obsahu ani nemluvě.

Mohlo by se zdát, že v době datových tarifů jsou už takové nářky zbytečné. Avšak i zde si můžeme povšimnout toho, že kilobajt je pokaždé jinak velký. Když přišel iPhone, ušili mu operátoři na míru tarify, které obsahují datové paušály tak cenově výhodné, že ostatní mohou jen závidět. Ani zde nemají cenové rozdíly žádné technologické opodstatnění, stejně tak neobstojí výmluva, že iPhone je na používání internetu určený více než na telefonování. Takových telefonů už tu bylo více a žádnému z nich se nedostalo takových výhod.

Záhada účtování datových přenosů tak je, zdá se, mnohem větší než jen cenové nesrovnalosti při prodeji trpaslíků. Nezbývá tedy než se bez okolků zeptat svého operátora: a čím se liší tyto dva kilobajty?

Autor: Ondřej Pohl