Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Glosa: DRM – tři nenáviděná písmena

Věda

  6:00
Kauza okolo zániku Yahoo Music Store a s tím související problémy ohledně skladeb chráněných technologií DRM ukazuje, proč je tento způsob ochrany další slepou uličkou v boji s počítačovými piráty.

Poslech hudby mimo počítač, na kterém jste hudbu s DRM koupili, může být problém. foto: NokiaReprofoto

Internetový obchod Yahoo Music Store končí svou činnost. Na tomto oznámení by nebylo nic neobvyklého, denně zavírá své brány mnoho internetových obchodů, což se nevyhýbá ani takovým velikánům, jako je Yahoo. Avšak společně s tím budou k 30. září vypnuty servery, které se starají o autorizaci skladeb chráněných pomocí DRM.

Tato technologie má zdánlivě dobrý účel – zabránit pirátskému šíření hudby a dalších audiovizuálních děl. Avšak způsob, jakým to činí, už příliš radosti nevyvolává. Svazuje totiž používaný soubor s konkrétním hardware – počítačem, telefonem, nebo hudebním přehrávačem. Všude je tedy potřebná nějaké autorizace, což zdržuje a otravuje život. Nastává tak paradoxní situace – ten kdo si hudbu nebo film stáhl z nelegálních zdrojů má s poslechem nebo sledováním menší starosti než ten, kdo se snaží k celé věci přistoupit poctivě a nakupuje u legálních zdrojů.

Pověstnou třešničkou na dortu případných problémů je pak výše popsaná odstávka provozovatele a tím nemožnost užívat nabyté soubory. Žádná obrovská tragédie se nekoná – skladby lze zbavit ochrany, jak to ostatně doporučuje samo Yahoo, vypálením na CD a následným převedením do požadovaného formátu. Zkušenější uživatelé určitě snadno najdou nějaký „neoficiální“ nástroj.

Kauza však ukazuje na stále problematický přístup k duševnímu vlastnictví. Odevšad slyšíme, že i k autorským dílům je potřeba přistupovat jako k věcem – jinými slovy: platit za jejich užívání. A že i když zákon popisuje neoprávněné šíření autorských děl jinými slovy, jedná se o něco tak závažného, jako krádež. Ale při představě, že by se někdo takto pokusil omezovat nakládání s fyzickými věcmi, se lze jen pousmát. Představte si třeba auto, s nímž můžete vyjet jen do dvou zahraničních zemí (a které to budou musíte určit při nákupu) a které náhle přestane jezdit, protože váš prodejce zavřel krám.

Hlavním problémem je, že žádná taková ochrana nemůže fungovat už jen z principu a každý pokus o její prosazení komplikuje život poctivým uživatelům. Nelze se tedy divit, že jejich počty vytrvale klesají.

Autor: