Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Glosa: Óda na text

Věda

  6:00
Kamkoli se na internetu podíváte, všude to jen přetéká videem. Jako by se všichni nechali strhnout úspěchem YouTube – stránka kde není alespoň jeden čtvereček s pohybujícími se obrázky už dnes není v módě. Máme nad tím jásat, nebo se začít bát?

I když se mohou noviny a jiná textová média zdát zastaralá, pořád se jedná o důmyslnější vynález než natáčení videa. foto: PASCAL PAVANIAFP

Situace došla tak daleko, že někteří hrozí, že internet tak velké datové toky nezvládne a dojde k jeho zhroucení. Ponechme takové apokalyptické vize stranou a zeptejme se jinak: lze přechod od textu k videu skutečně možno vnímat jako výhodu? Ti, kteří hlásají hesla jako „to musíte vidět“, budou určitě tvrdit, že ano. Že jeden obrázek vydá za tisíc slov a když těch snímků nacpeme pětadvacet do jedné sekundy, pak už slova nejsou potřeba. Já se však pokusím zde obhájit názor opačný – že text (potažmo hypertext) je ten nejdokonalejší nástroj pro přenos myšlenek mezi lidmi a video, byť je technologicky na vyšší úrovni, se mu nemůže vyrovnat.

První argument se nabízí sám: text je daleko vyšší forma abstrakce. Proto je mu potřeba se učit, zatímco video může sledovat i negramotný člověk. Díky se tomu se při použití textu můžeme dotknout i metafyzických témat, takových, která za pomocí obrázků prostě neukážete. To je také důvod, proč filmová zpracování jen málokdy dosahují kvalit svých knižních předloh, ale nikdy je nepředčí. Něco se při přenosu na plátno vždy vytratí a je to znát. Podobně lze vysvětlit i povrchnost televizního zpravodajství ve srovnání s tím novinovým. Televize zkrátka potřebuje něco ukázat, něco co bude hezky barevné a v pohybu a to i za cenu toho, že to nebude mít žádnou myšlenku a obsah.

V prostředí internetu se však vynořuje další a možná ještě závažnější problém. Dříve jsme byli zvyklí na celosvětovou síť pohlížet jako na chaos, kde dohledání požadované informace bylo spíše dílem náhody. Pak však přišel Google a když víte, jak se ho zeptat, není co řešit. Teď si však zkuste představit, že se naplní některé vize a obsah internetu začne tvořit převážně video a ne text. Že například ve zpravodajském článku (bude-li se tomu ještě tak dát říkat) nenajdete jen několik odstavců textu a fotky, ale pouze nadpis a okno s videem. Jak se asi bude vyhledávačům pracovat v takovémto prostředí?

Ono slibované zhroucení internetu tak může klidně nastat. Nebude mít však technologickou povahu, ale spíše sociální – síť sítí se opět ponoří do tmy svých počátků, kdy nalezení požadované informace bylo otázkou znalosti přesné adresy nebo štěstí. A proto prosím, nezatracujte psané slovo. Je to ten nejúžasnější vynález, jaký kdy lidstvo potkal.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!