130 let

Ilustrační foto. | foto: Mitsubishi

Glosa: Otázka barvy

Věda
  •   6:00
S barevným viděním světa to máte v médiích těžké: stačí trocha neobratnosti, špatně zvolená formulace a hned máte na krku obvinění z nějakého –ismu, se kterým se pak špatně píše i žije. A pomalu to vypadá, že barvy začnou být citlivé téma i ve světě techniky.

Jedno z ohnisek problému leží v americké Kalifornii. Jak se zdá, tamní zákonodárci jsou stejně činorodí jako ti naši, a tak až na druhou stranu planety probleskly titulky jako "Kalifornie chce zakázat černá auta" či bulvárněji laděné "Arnold Schwarzenegger zakáže černá auta". Ptáte se proč? Řešení je vskutku jednoduché: takto zbarvené vozy přitahují více světla a tepla, tudíž jejich klimatizace musí vykonat daleko větší práci, aby udržela vnitřek vozu v chladnu. To má za následek vyšší spotřebu pohonných hmot, kterých v tomto koutě světa začíná být kritický nedostatek.

Návrh ve své původní podobě neprošel, a tak se na kalifornských silnicích i v autosalonech dál setkáte s tmavými auty. Celé to hodně připomíná výpočet Marka Ontkushe, který spočítal, že pokud by Google používal na titulní stránce černou barvu namísto bílé, mohlo by se ušetřit až 750 MWh ročně.

Zobrazovacích jednotek se týká i další případ, jehož leitmotivem je opět snaha o úsporu elektrické energie. Vědci z University v Britské Kolumbii přišli z nápadem, jak snížit spotřebu OLED displejů až o 40 %. V zařízeních jako jsou mobilní telefony by to mělo zásadní vliv na jejich výdrž, což je v situaci, kdy jsou alternativní zdroje napájení v nedohlednu, vítanou úsporou. A co že je základem jejich úspěchu? Použití "úspornějších odstínů" – zjednodušeně řečeno se červená posune spíše ke žluté, zelená k fialové atd. Výsledný obraz pak připomíná doby, kdy monitory domácích PC uměly zobrazit 16 barev.

Jak dlouho si asi budeme muset počkat na objev, který zjistí, že nejúspornější byly černobílé displeje a kdy se k nim výrobci začnou vracet?

Autor: Ondřej Pohl