Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Hubbleův teleskop fascinuje veřejnost fotkami vesmíru už 20 let

PRAHA - Hubbleův vesmírný teleskop slaví 20 let na oběžné dráze kolem Země. Za tu dobu pořídil na milion snímků více něž 25.000 vesmírných objektů a učinil stovky vědeckých objevů. Na počest tohoto prvního vesmírného dalekohledu otevřela pražská Štefánikova observatoř výstavu Oko za dvě miliardy, což byla zhruba jeho pořizovací cena.

Fotografie z Hubbleova teleskopu foto: www.HubbleSite.org

První vesmírný dalekohled dokázal podle ředitele Hvězdárny a planetária Marcela Grüna věci, které od něj jeho tvůrci ani nečekali. Před šesti lety chtěli Američané jeho působení ukončit. Pod tlakem laické i odborné veřejnosti k němu ale vyslali v roce 2009 ještě jednu "údržbářskou" misi, která jeho životnost prodloužila o pět až šest let, dodal.

K nejvýznamnějším objevům Hubbleova teleskopu patří podle astrofyzika Petra Kulhánka z katedry fyziky Elektrotechnické fakulty Českého vysokého učení technického vyfotografování povrchu hvězdy Betelgeuze v souhvězdí Orionu.

Fotografie ukázala, že jsou na jejím povrchu oblasti, které září více,
zatímco jiné méně. Zachytil také hvězdy v okamžiku zrodu. Jsou to jakési zhuštěniny plazmatu v mlhovinách, které se teprve později stávají skutečnými hvězdami.

Fascinující snímky zaujaly veřejnost. Jsou ale také cennými vědeckými daty, na kterých vědci zkoumali, jak takové hvězdy vznikají. "Bylo to poprvé v historii lidstva, kdy byl pozorován vznik hvězd v přímém přenosu," uvedl astrofyzik.

Fotografie z Hubbleova teleskopu

Proslulý je podle Kulhánka jedenáctidenní průzkum oblohy v souhvězdí Velké medvědice, při kterém teleskop pořídil stovky snímků a nalezl tisíce galaxií v nejrůznějších vývojových stádiích. Byl to vlastně první historický pokus zmapovat část vesmíru. První zmapovaná část oblohy byla nazvána Hubbleovo hluboké pole. Ukázalo se, že tímto směrem by se měl vést vědecký program, pokud chce lidstvo vědět, jak vlastně vesmír vypadá.

Výstava, která bude podle pracovníků hvězdárny otevřena nejméně dva měsíce, návštěvníky seznámí s počátky Hubbleova teleskopu od jeho počátečních problémů, přes úspěchy po výhledy do budoucnosti. Vědci totiž chystají další teleskopy, které chtějí vyslat na oběžnou dráhu Země.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat